Ända sedan den tidiga hiphopens dj:s gjorde ny musik genom att mixa mellan två skivspelare har samplingen utsatt upphovsrätten för prövningar. Ett beslut i EU-domstolen tar nu ett försiktigt steg mot att ge juridisk och kulturell status till hiphopens sätt att klippa och klistra i andras inspelningar.
1997 klippte de tyska producenterna Moses Pelham and Martin Haas två sekunder ur Kraftwerks låt Metall auf metall, loopade klippet i en evighetsslinga och använde ljudet i rapparen Sabrina Setlurs låt Nur mir.
Skiftande utfall
Kraftwerks grundare Raph Hütter och Florian Schneider har sedan dess drivit en rättsprocess för upphovsrättsintrång, en process som gått en vinglande väg genom den tyska rättsapparaten.
En rad lägre rättsintsanser dömde till Kraftwerks fördel: samplingen var ett intrång i skaparnas upphovsrätt, de hade rätt till skadestånd och Nur mir skulle dras tillbaka.
Högsta domstolen
Men hiphopproducenterna Pelham och Haas kämpade vidare och efter att ha begärt ett klarläggande från författningsdomstolen av vilka regler som gäller lyckades de få upp målet till ny prövning i Högsta domstolen.
Och 2016 ändrade Högsta domstolen domslutet: Pelham och Haas hade rätt att använda de två sekunderna klassisk krautrock på det sätt de gjorde och utan upphovsmakarnas medgivande.
Högsta domstolen bedömde att korta samplingar som denna inte har någon ekonomisk inverkan på ursprungslåten. Men man gjorde också ett slags kulturell uppdatering av lagtolkningen: sampling är ett ”stildefinierande element” i hiphop och samplingar som utgör byggstenar i nya kompositioner ligger inom ramarna för konstnärlig frihet. Det är alltså inget som ursprungslåtens skapare kan hindra eller kräva ersättning för, fann Tysklands högsta domstol.
Legitim kreativ metod
En betydelsfull dom, menade kommentatorer i musikbranschen, som i beslutet såg ett erkännande av hiphopens arbetsprocess.
Samtidigt vände sig tyska Högsta domstolen till EU-domstolen i Luxemburg för att få vägledning, eftersom upphovsrätten är föremål för en harmoniseringsprocess inom unionen. På måndagen gav EU-domstolen sitt domslut, som på nytt vänder på bedömningen. Huvudsakligen dömer EU-domstolen till Kraftwerks fördel – men även i deras dom finns en förståelse för samplingen som en legitim kreativ arbetsmetod.
Ny prövning
Även en mycket kort sampling kan vara ett upphovsrättsintrång, slår EU-domstolen fast. Men, fortsätter man, om den samplande parten bearbetar klippet så mycket att det inte är igenkännbart för blotta örat, då är det inte något intrång, oavsett varifrån de ursprungliga inspelade ljuden faktiskt är hämtade.
Saken inte är avgjord i och med denna dom. Tvisten går nu tillbaka till det tyska rättsväsendet för ett nytt avgörande.
Sabrina Setlur är Tysklands mest framgångsrika kvinnliga rappare, den omstridda låten är inte en av hennes större hits men finns med på hennes karriärsammanfattande samlingsplatta 10 jahren från 2004. Den instrumentala tvåminuterslåten Metall auf metall är ett av de mindre kända spåren på Kraftwerks klassiska album Trans Europe Express från 1977.