En ny rapport från EUIPO, EU:s motsvarighet till Patent- och Registreringsverket, visar att tullen beslagtagit något färre fejkade varor 2022 – men till ett större värde än föregående år.
– Och den här siffran gäller hela EU, säger Peter Hedin, piratkopieringsexpert på Patent- och registreringsverket till SVT och fortsätter:
– Vanligast är konstigt nog förpackningsmaterial men det ökade värdet beror troligtvis främst på typiska modevaror som klockor, skor och kläder.
Hur stor business är detta?
– Enorm. Globalt omsätter piratkopior femtusen miljarder kronor, säger Peter Hedin och hänvisar till en rapport från OECD 2022.
Radikal förändring
I somras släppte EUIPO en rapport som visar att varannan ung europé, 15 – 24 år, tycker det är okej att köpa piratkopior om originalet är för dyrt.
SVT Kulturnyheternas modeexpert Dennis Dahlqvist ser en radikal förändring i svenskars attityd till fejkade produkter.
– Det har att göra med att kopiorna blivit så mycket bättre, konstaterar han.
Dessa nya välgjorda fejkade lyxvarumärkesprodukt går under namnet ”superfakes” och produceras främst i Kina. Köpare hittar försäljare på internetforumet Reddit, där de betygsätts. Superfakes är inte billiga, en fejk lyxmärkesväska kostar mellan 10 och 20 procent av originalet – för om fejkversionen är för billig upplevs den som plastig.
– Folk tycker det är okej att betala 2 000 istället för originalets 20 000, man upplever att man gjort en bra affär, säger Dennis Dahlqvist.
Utmanar lyxindustrin
Syftet med fejkade lyxvarumärkesprodukter är att visa status, och fenomenet är vanligare hos yngre uppger både Dennis Dahlqvist och Peter Hedin.
För lyxmärkesindustrin, som höjde sin priser rejält under pandemin, innebär det här nu ett hot menar Dennis Dahlqvist:
– Tidigare var kopiorna ganska dåliga och billiga. Då kunde de här varumärkena se mellan fingrarna, det kunde till och med vara en slags hyllning. Men nu när sju miljoner kineser arbetar med att tillverka varor och skicka hit dem är det inte lika roligt längre.