Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hur källkritisk bör man vara i sociala medier? Hör Jonathans, Margaretas och Simones svar. Foto: Oscar Fries/SVT

Ny rapport: Män sämre på källkritik i sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

Svenskar har svårt att avgöra vad som är sant när det skrivs om konflikter i sociala medier – och män delar mer än kvinnor utan att ha koll på avsändaren.

Det visar en ny rapport från Internetstiftelsen.

– Jag har kommit att anta att ingenting är sant, säger Jonathan till SVT.

Onsdag den 13 mars är källkritikens dag. Dagen till ära släpper Internetstiftelsen en rapport om svenskars syn på källkritik – som visar att majoriteten svenskar har svårt att avgöra sanningshalten i det som skrivs om krig på nätet.

Uppgifter online om konflikten mellan Israel och Palestina upplever flest svenskar som svår att bedöma. När det gäller information om Rysslands hot mot Sverige har varannan deltagare i studien svårt att avgöra sanningshalten. I frågor som gängkriminalitet och Nato upplever svenskar att de har betydligt lättare att avgöra om det som skrivs är sant eller falskt.

”Generellt ser vi att många upplever det som svårare att avgöra sanningshalten i globala världsnyheter,” skriver Jannike Tillå, på Internetstiftelsen, till SVT i ett mejl.

”Dagspressen blir irrelevant”

SVT Kulturnyheterna tog tempen på stan – som bekräftade studiens resultat om källkritik i sociala medier.

– Jag har kommit att anta att ingenting är sant, säger Jonathan till SVT och fortsätter:

– Det går snabbare än någonsin. Jag har märkt nu i konflikten i Ukraina, i Gaza nu och även i Afghanistan, att till och med dagspressen blir irrelevant. Det går så snabbt.

Män delar mer

Rapporten visar också att sju procent under det senaste året delat en nyhet utan att ha läst eller sett inslaget i sin helhet. Dessutom tenderar fler män än kvinnor att dela samhällsnyheter i sociala medier utan att veta vem avsändaren är, och beteendet ökar med ålder.

– Nej det har jag aldrig gjort, det är lugnt det är jag hundra på, säger Pål till SVT.

Simone håller med att det är viktigt att ha koll på sanningshalten och vem som är avsändaren – men inte i alla lägen:

– Om det är roliga bilder på Instagram så nej. Men är det nyheter så läser jag vad jag lägger ut, för jag vill inte leda folk som följer mig fel, säger hon till SVT.

Så gick undersökningen till:

• Genomförts av Novus på uppdrag av Internetstiftelsen.

• Totalt genomfördes 1092 webbintervjuer bland allmänheten 18-84 år under perioden 18–24 januari 2024 med en deltagarfrekvens på 61%.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.