Hör mer i klippet ovan. Foto: Fredrik Sandberg / TT

Kristider får nyhetskonsumtionen att öka – SVT och TV4 i topp

Uppdaterad
Publicerad

Svenskarnas nyhetskonsumtion ökar och i synnerhet de professionella nyhetskällorna, det visar 2021 års Mediebarometer som mäter svenskarnas medievanor.

Sedan pandemins början har svenskarnas nyhetskonsumtion nått nya rekordnivåer och enligt Mediebarometerns årliga undersökning är användningen av nyhetsmedier fortfarande på den höga nivån sju timmar om dagen per person. 

– Vi tänkte kanske att användningen och tiden vi lägger på medier skulle minska, men det är väldigt snarlikt, säger Ulrika Facht medieanalytiker vid Nordicom.  

Mediebarometerns siffror för 2021 visar att 53 procent av svenskarna tog del av nyheter från SVT, vilket gör SVT till den mest använda nyhetsförmedlaren i befolkningen som helhet. 69 procent av befolkningen läste en dagstidning, de flesta i digital form, och hälften av befolkningen hade en prenumererad dagstidning i hushållet under 2021.   

– Vi har ju sett en nedåtgående trend både för tv-nyheter och morgontidningsläsning, till förmån för nyheter online. Men nu ser vi att medielandskapet har förändrats, innan skulle man locka in publiken via de sociala medietjänsterna, nu får man in publiken direkt istället. Och fler är villiga att betala för nyheter, säger Ulrika Facht.

Nya toppnivåer  

Preliminära siffror från februari, mars och april 2022 visar även att svenskarnas nyhetskonsumtion steg efter Rysslands invasion av Ukraina. Här ökade framförallt SVT och TV4 mest, med 4 procentenheter vardera. Medan andelen som tar del av nyheter via Facebook minskade med 3 procentenheter jämfört med 2021. 

– Det man kan se som glädjande är att många har vänt sig till etablerade och professionella nyhetsmedier där man går igenom vad det är för nyheter som medborgarna kan ta del av, säger Ulrika Facht.

Resultaten i 2021 års Mediebarometer bygger på svar från omkring 6 000 slumpmässigt utvalda personer i åldern 9 till 85 år. 

Mediebarometern mäter årligen den svenska befolkningens tillgång till och användning av olika typer av medier. Undersökningen har genomförts sedan 1979 och görs av Nordicom vid Göteborgs universitet på uppdrag av Kulturdepartementet.   

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.