Nyhetskonsumtionen bland barn och unga i dagens digitala medielandskap är allt annat än homogen, vilket gör det svårt för medier att nå ut till de yngre målgrupperna. Att de barn som växer upp idag kommer att anpassa sig till fasta sändnings- och utgivningstider är inte särskilt troligt.
Därför behöver nyheter och information vara tillgängligt när unga är i behov av det istället för tvärt om. Det menar forskarna bakom den undersökande antologin Youth and News som ges ut av Statens medieråd och Nordicom vid Göteborgs universitet.
− Nyhetsorganisationer som vill nå ut till unga måste fundera över mångfalden i ungas medieanvändning och troligen utveckla flera olika kanaler för att möta de behov och krav som finns, säger Yvonne Andersson, en av bokens redaktörer och forskare på Statens medieråd, i ett pressmeddelande.
Krävs nya hjälpmedel
Dagens unga är även i behov av en satsning på digital medie- och informationskunnighet för att kunna tillgodogöra sig nyheter på ett bättre sätt.
− I takt med att medielandskapet förändras krävs också nya sorters hjälpmedel för att undervisa i källkritik. Hinner man till exempel förhålla sig kritisk till information på Snapchat, när den försvinner efter några sekunder? säger medieforskare Jonas Ohlsson, föreståndare vid Nordicom.