Medieanalytikern Olle Lidbom driver mediebloggen Vassa eggen. Foto: TT

Medieanalytikern: Så ska Bonnier rädda Mittmedias ekonomi

Uppdaterad
Publicerad

Bonnier news och norska Ameda köper Mittmedia-koncernen. Det innebär att 28 svenska lokaltidningar byter ägare. Medieanalytikern Olle Lidbom tror att Bonniers betalväggar och egna tryckerier kan bli ett sätt att spara pengar för den ekonomiskt ansträngda mediekoncernen.

Mittmedia har under en tid brottats med stora ekonomiska problem, och att Bonnier news kommer behöva hitta sätt att spara pengar står klart, menar Olle Lidbom som driver mediebloggen Vassa eggen. Men att skära i det redaktionella tror han inte är rätt väg att gå.

– Bonnier har alltid varit ett medieföretag som värnar journalistiken, så det skulle vara ideologiskt svårt för dem att dra ned för mycket på den. Men det är klart att de måste spara pengar, säger Olle Lidbom och fortsätter:

– Mittmedia har redan gjort nedskärningar och centraliserat produktionen, så frågan är vad mer som finns att spara in på. Fler nedskärningar på redaktionerna skulle försvaga lokaljournalistiken.

Försökt ta betalt men inte lyckats

Ett sätt skulle kunna vara att ta till vara de resurser som Bonnier redan har, och implementera dem på Mittmedia, tror Olle Lidbom.

– Bonnier äger tryckerier, vilket gör att de skulle kunna spara in på att trycka tidningar inom koncernen, säger han.

– Bonnierägda Dagens Nyheter är också bäst i Sverige på att ha fungerande betalväggar och lyckas ta betalt från sina läsare på nätet. Mittmedia har försökt ta betalt för innehåll men inte lyckats lika bra. Så om Mittmedia byter till Bonniers IT-system skulle det också kunna kapa kostnader.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.