Prinsessan Madeleine tar nu ställning mot modehuset Balenciagas omtalade kampanj. Foto: Bild från Balenciagas kampanj/Jonas Ekströmer/TT

Prinsessan Madeleines hårda kritik mot lyxmärket Balenciaga: ”Chockad och rasande”

Uppdaterad
Publicerad

Lyxmärket Balenciagas senaste annonskampanj har redan orsakat kritikstorm och drogs tillbaka. Nu reagerar prinsessan Madeleine på bilderna som spreds.

”Jag är chockad och upprörd över att barn används sexuellt i modeannonser”, skriver prinsessan på Instagram. 

I den hårt kritiserade annonskampanjen från det internationella modehuset Balenciaga syntes barn och nallebjörnar iklädda vad som liknar BDSM-utstyrsel. Nu reagerar även prinsessan Madeleine, som i ett inlägg på Instagram skriver att hon är chockad och rasande. 

“Användningen av ”bondage-björnar” är en underförstådd hänvisning till sexualiseringen av barn och pedofilins värld. Det är INTE okej och ett fast ställningstagande måste göras för att sända ett budskap till företag som försöker tjäna pengar på dessa bilder”, skriver hon bland annat i inlägget där hon också uppmanar fler att ta ställning.

Balenciaga har sedan tidigare bett om ursäkt och dragit tillbaka kampanjen.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.