Försäljning av prylar kopplade till populära filmer är ett gammalt knep för filmbolagen att tjäna mer pengar och Twilightserien är inget undantag. Internationellt har Twilightfilmerna spelat in omkring 12 miljarder kronor. I Sverige har 1,2 miljoner personer sett filmerna på bio och då är inte kringförsäljningen inräknad.
Att köpa produkter med koppling till filmer blir för många något av ett ställningstagande.
-Det blir en del av ens identitetsbyggande. Man visar att man tillhör en viss grupp, säger Thomas Bergman, på varumärkesbyrån Rewir.
Just nu är det Twilightfeber i Sverige. Nästa vecka är det världspremiär för ”Twilight – breaking dawn”, den fjärde filmen i serien och bland fansen är förväntningarna stora.
Stora pengar
Serien bygger på Stephenie Meyers böcker om Bella som blir kär i vampyren Edward. Hittills har Twilight resulterat i fem böcker och fyra filmer som riktar sig främst till yngre tjejer.
-Anledningarna till att produkterna säljer såpass bra är att den yngre målgruppen har köpstarka föräldrar, som är villiga att köpa när barnen tjatar. För den äldre målgruppen handlar det om att de vill identifiera sig med historien, säger Thomas Bergman, på varumärkesbyrån Rewir.
En riktig braksuccé när det gäller kringförsäljning är Disney Pixars ”Bilar”. Enligt The Telegraph har det sålts Cars prylar för omkring en miljard kronor sedan den första filmen i serien släpptes 2006. Bland annat har 200 miljoner leksaksbilar sålts. Dessutom uppges hälften av alla pojkar mellan 6 och 11 år i USA ha en t-shirt med motiv ur filmen.
Fast det är en bit kvar till tidernas kassako, nämligen rymdäventyret Star Wars. I det fallet har prylarna dragit in fyra gånger så mycket som själva filmen. Enligt Sky News har det sålts Star Wars prylar för 160 miljarder kronor sedan den första filmens premiär 1977.
Allt viktigare
Twilight har dock långt till Star Wars nivåer. Men försäljning av produkter som är kopplade till filmer blir allt viktigare i en tid då nedladdningen ökar och prylarna kommer att bli viktigare.
Eftersom filmerna inte har samma möjlighet att spela in enorma summor pengar blir kringförsäljningen allt viktigare, säger Thomas Bergman.
-Man har en produkt som driver fram ett köpbehov av andra produkter.