För en veckan sen släppte punkbandet Västerbron sin nya singel ”Mall av skandinavien”.
Men bara efter några dagar blev bandet kontaktade av den nyöppnade gallerian Mall of Scandinavia, som ansåg att bandet otillåtet använde deras varumärke.
– Låten handlar ju inte ens om deras specifika handelsplats utan det är ju poesi, den handlar om allt och inget, säger bandets sångare Peter Jonasson.
”Otillåten användning av varumärke”
Efter att Kulturnyheterna sökt Mall of Scandinavia för en kommentar svarar Lars-Åke Tollemark, vd för företaget som äger gallerian, i en skriftlig kommentar:
”Man kan gilla eller ogilla Mall of Scandinavia, men man får inte använda vårt varumärke. Då detta är en otillåten användning av varumärket har vi därför bett dem ändra”.
Bandet tycker dubbeltydigheten i låtnamnet ”Mall av skandinavien” är en gråzon, delvis eftersom text och melodi skrevs innan gallerian öppnade.
En inspiration
Däremot medger sångaren Peter Jonasson, att uppståndelsen kring öppnandet av gallerian var en inspiration till titeln på låten, och passade till låtens text om köphysteri.
Den främsta krikiten riktade gallerian mot bandets omslag, där man använt sig av grafiska element som påminner om gallerians. En kritik som bandet säger, är delvis befogad.
– Vi valde ju att lägga oss och byta namn och ha roligt åt det istället för att inleda någon rättstvist för att behålla vårt konstnärliga uttryckssätt, men det kan man ju tycka är dumt också.
Bandet har nu bytt ut albumomslaget och den nya titeln på låten är ”Vilse i varuhuset”.