Muslimer världen över har börjat ladda upp med dadlar och vätskeersättning inför sin fasta. Efter kvällens måltid samlas familj och vänner framför TV:n för att ta del av ramadan-serier, ett traditionsenligt drama-maraton som man sett fram emot i flera månader. Men i år återfinns inte lika många kvinnliga regissörer och manusförfattare som föregående år.
Detta återspeglas i serierna, menar Mellanösternexperten och journalisten Amal Aziz.
– Det är en markant skillnad jämfört med 2018 och 2019. Då såg vi kvinnliga karaktärer som var roliga. De hade roller som superhjältar, de var komplexa och mörka. I år ser vi mer traditionella roller just för att det är män som är manusförfattare och regissörer, säger Amal Aziz.
Ett pausat jämställdhetsarbete
Efter arabiska våren sattes ett jämställdhetsarbete igång som hjälpte kvinnor in i arbetslivet. Detta märktes också i kultur- och filmbranschen, men i år ser vi motsatsen, menar Amal Aziz.
– Jag tror absolut att pandemin är en stor faktor i det. Vi sätter en pausknapp för det progressiva utmanande arbetet och går tillbaka till det mer traditionella, så har vi alltid gjort det i kriser, säger hon.