”Parneviks” är TV3:s nya reality-program Foto: MTG TV/TV3

Fler kändismöten till tv-tablån

Uppdaterad
Publicerad

Hur mycket kändis-tv tål Sverige?

Kvoten av reality-serier med möten mellan offentliga personer har svämmat över, tycker tv-krönikören Karolina Fjellborg.

Senaste köttstycket att kastas till massan är familjen Parnevik.

”Vi är Svenssonversionen av Kardashians”, säger Jesper Parnevik.

I måndags sändes det andra avsnittet av TV3-programmet ”Parneviks”.

Ett reality-program där tittare följer familjen med samma namn. Kända gäster välkomnas hem till proffsgolfaren Jesper Parnevik, hans fru Mia Parnevik och deras fyra barn i soldränkta Florida. Familjen har kallats för ”Sveriges svar på Kardashians”.

Medier

Programmets upplägg lyder ”kändis möter kändis”. En genre som spirar.

”Stjärnorna på slottet”, ”Så mycket bättre”, ”Mia på Grötö”, ”Pluras kök”, ”Lyckliga gatan”, ”Jills veranda”, ”Deckarna”, ”En clown till kaffet” och så vidare, och så vidare. Offentliga personer lagar mat, bakar, äter, dricker, aktiverar sig, blir vänner, gråter, uppträder och konverserar om livets stora frågor.

Behöver förnyas

Reality-tv:n kommer aldrig att dö, tror tv-recensenten och krönikören Karolina Fjellborg. Dessutom har gränsen mellan reality och dokumentär suddats ut. Genren är publiköverskridande och tar plats både i dagtv-soffan och i galarummen.

– Men just nu känns det inte som att genren är på väg någonstans. Den behöver förnyas, röra på sig hela tiden. Realityformat blir tjatiga snabbt, men med jämna mellanrum dyker det upp en vitamininjektion, säger hon.

– Det är en luddig genre. Mycket inbegrips i den. Dokusåpor, program som följer någon avdankad gammal kändis, ”Jills veranda” som vinner priser på Kristallengalan och helt vedervärdiga spinoff:s, som ”Hemma hos Maria Montazami”.

Övertalades att ställa upp

Jesper Parnevik säger att familjen har fått flera frågor från tv-bolag om att öppna upp sitt hem.

En realitytv-upplevelse fällde avgörandet att slutligen tacka ja.

– Carina Berg var här med ”Berg flyttar in”, hon skulle stanna någon dag men blev kvar i en vecka. Sedan har hon kommit tillbaka på semester med sina tjejkompisar och sin familj. Hon har pushat på. Vi var tveksamma, om jag skulle hinna med touren och så, men så ramlade jag med min segway och fick stanna hemma. Då tänkte vi, vi kör, säger han.

Nu befinner sig Jesper Parnevik i en hotellreception i Mississippi för en golftävling. Telefonlinjen är sprakig. Han tuggar på någonting och berättar att familjen var ”jävligt nervös” inför att första avsnittet skulle sändas.

– Responsen har varit väldigt positiv, tycker jag. Tanken från början var att programmet skulle bli mer diskussionsinriktat, att vi skulle snacka karriär fram och tillbaka, men när de var här och testfilmade i somras tyckte de att barnen var jävligt sköna och roliga, och ville ha med dem framför kameran. Så det blev lite blandad reality, säger han.

En Svenssonversion

Jämförelsen med familjen Kardashian har Jesper Parnevik inte mycket till övers för, och inte heller reality-tv, egentligen.

– Jag har varit lite anti sånt där, om jag ska vara helt ärlig. Alltid tyckt att det har varit lite töntigt men jag förstår att det är väldigt populärt. Ren reality hade jag aldrig sagt ja till, men med lite gäster och roliga grejer... Vi har så mycket gäster här hemma ändå och älskar att träffa folk, säger han.

– Vi kanske är Svenssonversionen av Kardashians. Vi kör inte nattklubbs- och lyxlivsbiten. Vi har det fint hemma, men vi kör inte lyxsvängen som Kardashians gör.

”Parneviks” skulle inte kännas regisserat, ville familjen.

– ”Åh, ska vi plocka lite blommor och diskutera livet?” Så ville vi inte ha det. Min fru är så dålig skådis också, vi sa till teamet: om ni missar någonting så får det vara så, säger Jesper Parnevik.

Skyddar barnen från Google

Nu är han nöjd över att ha tackat ja. Familjen har löpande kontakt med gästerna, som de knappt hört talas om innan de knackade på dörren till strandhuset i Florida.

– Vi har bott utomlands i 30 år. Jag har aldrig sett Agneta Sjödin på tv och visste inte vem Kalle Moraeus var.

Barnen i familjen har ”googlingsförbud” om programmet.

– Det kan vara en ganska jobbig värld, det där. Med sociala medier och webb. Vi tänkte att det är onödigt att utsätta dem för det. Brad Pitt och Angelina Jolie har Google-förbud på sina datorer. Även de starkaste människorna tar åt sig av hat och mobbning. Barnen har lovat att de inte ska googla det här, säger Jesper Parnevik.

Drygt en halv miljon tittare har hittills följt familjen Parneviks vardag på TV3. Familjemedlemmarnas Instagramkonton går med daglig följarvinst, men något ekonomiskt klipp har tv-serien inte varit, påstår Jesper Parnevik.

– Det går väl inte ihop sig direkt, så att det här skulle täcka kostnader för att jag missar tävlingar och så där. Sverige är ett ganska litet land. Jag läste att Kardashians fick 100 miljoner dollar för en säsong. Vi får knappt någon promille av det.

”Folk börjar bli trötta”

Om det blir någon säsong två av ”Parneviks” är inte klart. Floridafamiljen kommer att fortsätta bjuda hem gäster, kända och okända.

Karolina Fjellborg vill helst se någonting nytt på tv.

– Det känns som att det börjar överhettas nu. ”Så mycket bättre” fick ett svalare mottagande i höstas. Folk börjar bli trötta. Genren kanske måste pausas lite. Kändismöten har blivit så oerhört stort i Sverige. Jag uppfattar det som att fenomenet blivit oproportionerligt stort här. Det behövs någonting nytt som verkligen smäller, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Medier

Mer i ämnet