Rebekah Brooks. Foto: TT

Rebekah Brooks oskyldig i avlyssningsskandal

Uppdaterad
Publicerad

Domstolen frikänner Rebekah Brooks, tidigare chefredaktör för den brittiska tabloiden News of the world, från inblandning i tidningens olagliga telefonavlyssning.

Däremot har Andy Coulson, tidigare redaktör för tidningen, funnits skyldig till inblandning i avlyssningshärvan.

Cameron indragen

Även den brittiske premiärministern David Cameron har blivit indragen i skandalen, eftersom han 2007 anställde Coulson som kommunikationschef. Coulson hade då precis lämnat News of the World, även det i samband med avslöjanden om avlyssning.

Camerons talesman säger att premiärministern står fast vid ett tre år gammalt löfte om att be om ursäkt för att ha anställt Coulson, om den tidigare redaktören befinns skyldig.

-Premiärministerns ord som givna till parlamentet kvarstår helt, säger talesmannen.

Skakade Storbritannien

Skandalen – där tidningen hackade röstbrevlådor för att få unika scoop – har skakat landet och ledde till News of the Worlds nedläggning. Den har även resulterat i en utredning av brittisk medieetik.

Rebekah Brooks och Andy Coulson har båda nekat till anklagelserna.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Avlyssningskandalen i brittisk press

Mer i ämnet