Foto: Hasse Holmberg/TT & Leif R Jansson/TT

Reklamintäkterna minskar för samhällsjournalistiken

Uppdaterad
Publicerad

Reklaminvesteringarna i medier med samhällsjournalistik har minskat med 3,8 miljarder kronor under perioden 2008-2016. Något som kan påverka samhällsjournalistiken negativt under kommande år. Det framgår av Institutet för Mediestudiers nya siffror, som presenteras under onsdagen.

Medier med samhällsjournalistiskt innehåll tjänar allt mindre pengar på reklamintäkter. Under föregående år uppgick omsättningen till drygt 8 miljarder kronor, det kan jämföras med 2008 då omsättningen var nästan 12 miljarder.

Ett tapp motsvarande 3,8 miljarder kronor är något som kan ge negativa konsekvenser för mediernas framtida ekonomi, och därför prägla branschen negativt i form av neddragningar. Det skriver Institutet för mediestudier i sin rapport.

Totala reklaminvesteringarna ökar

Resultatet från undersökningen utmärks dessutom av att den totala reklaminvesteringen i media ökar – samtidigt som alltså reklaminvesteringarna i medier med samhällsjournalistiskt innehåll minskar.

Enligt Institutet för reklam-och mediestatistik (IRM), som utfört den statistiska undersökningen i studien, verkar det dessutom som att en stabilisering av reklamintäkterna för medier med samhällsjournalistiskt innehåll lär dröja.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.