2005 hade ”V för Vendetta” premiär. Filmen bygger på en dystopisk serieromanen från 1980-talet av Alan Moore och David Lloyd, och handlar om en totalitär och fascistisk framtidsstat som styrs av partiet Norsefire. Partiet har rigorös kontroll över sina medborgare och fängslar alla meningsmotståndare. Mot dem kämpar V, en man maskerad till Guy Fawkes. Det är han som läser upp orden:
”Remember, remember, the fifth of November, the Gunpowder Treason and Plot. I know of no reason why the Gunpowder Treason should ever be forgot.”
Det tidigaste spåret av dikten är från 1742, men vem som har skrivit raderna är inte fastställt. Genom tiderna har de felakttigt attribuerats både William Shakespeare och Ben Jonson.
Misslyckade lönnmord
Seriedystopin ”V för Vendetta” har kommit att få stor symbolisk betydelse i flera politiska kontexter, och grundhistorian härrör egentligen från 1600-talets England. Den femte november 1605 inleddes ett misslyckat lönnmordsförsök på kung Jakob I, som i efterhand har fått namnet krutkonspirationen. Ett gäng katolska konspiratörer försökte spränga det brittiska överhuset i London, och Guy Fawkes var mannen som skulle placera ut sprängämnena. Han blev sedermera dömd för högförräderi.
Sedan författarna till V för Vendetta plockade upp delar av myten och placerade dem i en mer samtida kontext har Guy Fawkes hålögda ansikte, och de mystiska raderna från dikten, kommit att få allt större betydelse.
– När Guy Fawkes användes i serieromanen ”V för Vendetta” var det som en kommentar till Thatcher och det brittiska samhället. Bilden av Guy Fawkes ansikte var välbekant för publiken: det var en bild av uppror. Guy Fawkes ville spränga parlamentet och V i boken ”V för Vendetta” försökte också spränga parlamentet, säger Houman Sadri, som forskar i engelsk litteratur.
Anonyma anarkister
I senaste säsongen av ”Homeland” uppviglar superhackaren Gabe H. Coud en nätmobb till massiva protester utanför Rysslands ambassad i Berlin, för att protestera mot korrupta och maktfullkomliga politiker. Innan dess har han hackat sig in i CIA:s filsystem och läckt filer som avslöjar en massiv övervakningsskandal. När Gabe H. Coud därefter manar till motstånd hörsammas hans rop av meningsfränder och de samlas – iklädda egentillverkade Guy Fawkes-masker.
Även i verklighetens nätaktivistsammanhang har Guy Fawkes ansikte blivit betydelsefullt. Informationsanarkisterna i gruppen Anonymous bär masken för att kunna behålla sin anonymitet. Anonymous genomför säkerhetsattacker, trolling, och busstreck mot länder, myndigheter och företag för att göra civilt motstånd mot instanser man anser har sysslat med informationsbegränsande verksamhet. Motståndare kallar dem IT-terrorister.
De stöttar bland annat Wikileaks, och Julian Assange har bland vissa Robin Hood-status. Hacktivisterna, som de också kallas, brukar hålla demonstrationer just den femte november, då de organiserar en global ”Million Mask March”, i Guy Fawkes-masker.
Förändrad betydelse
Forskaren Houman Sadri förbryllas lite över hur Guy Fawkes som symbol har förändrats över tid.
– Masken har fått en intressant semiotisk betydelse. När man ser den förknippar man den med ett anonymt uppror, det är också därför rörelser som Anonymous använder sig av den. Men det är ett intressant fenomen. Dagens rörelser som använder sig av Guy Fawkes-symboliken har ingenting att göra med krutkonspirationen. Guy Fawkes har blivit ansikte för en mängd ideologier, men i själva verket var han en religiös, fundamental terrorist, säger Houman Sadri.