– Min förläggare försökte donera exemplar av min bok till fängelser i Kalifornien men den var svartlistad. Fångvården erkänner inte att de ogärna låter författare tala med interner. Om man ändå gör det hämnas de, vilket jag drabbades av, säger Rachel Kushner till Kulturnyheterna.
The mars room har precis getts ut på svenska, översatt av Ylva Mörk. Titeln anspelar på strippklubben där huvudkaraktären, 29-åriga Romy, arbetade innan hon dömdes till två livstidsstraff. Romanen utspelar sig i fängelsemiljö, men blickar tillbaka på händelserna som ledde fram till att Romy, med sin sovande son bredvid, mördade sin stalker.
– En roman ger utrymme för författare och läsare att reflektera över moraliskt komplexa frågor och behandla tvetydigheter. Jag tror att den komplexiteten är smärtsam för människor. Därför är samhället uppdelat och man uppmanas att välja för eller emot. Men i många fall är människor motsägelsefulla, säger Rachel Kushner.
Öser ur egna erfarenheter
Rachel Kushner har haft nära kontakt med intagna kvinnor, dels genom volontärarbete, dels från sin uppväxt i San Franciscos slumområden. Men många hon möter i kulturkretsar förutsätter att hon skriver om en värld långt från sin egen.
– Under min uppväxt kände jag personer som i ung ålder hamnade i kriminalitet och senare i fängelse. Jag har sett konsekvenserna för människor, familjer och samhällen, säger hon och fortsätter:
– Människor som läser fiktiva romaner förväntar sig ofta att författarens erfarenheter inte sträcker sig bortom medelklassmiljöer. Men bara för att jag är författare betyder det inte att jag saknar bredare livserfarenhet att ösa ur.
Humor – för ökad trovärdighet
Socialrealistiska berättelser är ofta mörka och tunga. Men för Rachel Kushner var humorn helt nödvändig – inte för att lätta upp, utan för att något annat inte vore trovärdigt.
– Jag ville vara sann mot de världar och människor jag mött, som trots att de befunnit sig i eländiga situationer med långa fängelsestraff ändå kan komma med bitande kommentarer till poliser. Det är både roligt och tragiskt. De är villiga att offra sig för att få sista ordet. Jag ville fånga den attityden i boken, för att jag sett den i verkligheten.