Ruben Östlund: ”Danskarna är dåliga på att göra film”

Uppdaterad
Publicerad

Regissören Ruben Östlund är en av tre svenska regissörer som tävlar om filmvärldens tyngsta pris, Guldpalmen, på filmfestivalen i Cannes.

– Det är dags att man i Sverige förstår vilket framgångsrik filmland vi är. Det har länge pratats om att danskar är bra på att göra film, jag tycker de är ganska dåliga på det, säger han till SVT.

Ruben Östlund vann pris i Cannes 2017 för ”The Square” och nu har han alltså chans igen med ”Triangle of sadness”. Filmen är en satir över modevärlden och sociala hierarkier och titeln syftar på de bekymmersrynkor man får mellan ögonen.

Även svenska regissörerna Tarik Saleh och Ali Abbasi (utbildad vid filmskolan i Köpenhamn) deltar i tävlan och Ruben Östlund tycker inte att det är konstigt att det är så många svenskar som slåss om Guldpalmen i år. Danskarna däremot, har fått alldeles för mycket uppmärksamhet de senaste åren, menar han.

– De gör konventionell, tråkig storytellingfilm, säger Ruben Östlund till Kulturnyheterna.

”Bryr mig inte”

Den danska regissören Susanne Bier har skördat framgångar internationellt med tv-serien The Undoing med Hugh Grant och Nicole Kidman och filmen Birdbox med Sandra Bullock. 2020 fick hennes landsman Thomas Vinterberg en Oscar för sin ”En runda till” i kategorin bästa internationella film.

Men Ruben Östlund är inte så bekymrad för vad de ska tycka.

– Det bryr jag mig inte om – de gör inte så bra film helt enkelt, säger han.

Se intervjun med Ruben Östlund i klippet.

Triangle of sadness

Titeln på Ruben Östlunds nya film syftar på bekymmersrynkan mellan ögonen och näsroten och handlar om modebranschen.

Ett par i branschen får följa med på en båt fylld av miljardärer. När båten råkar ut för en olycka och passagerarna strandas är det bara båtens städerska som vet hur man fiskar och maktbalansen skiftar.

Harris Dickinson och Charlbi Dean spelar paret, Woody Harrelson kaptenen och Dolly de Leon städerskan.

Filmen är Ruben Östlunds första film som i huvudsak är engelskspråkig. Budgeten är dubbelt så stor som för The square (2017), Östlunds förra film.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.