Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Både Loreen och finska bidraget Käärijä har deltagit vid förfesterna. I klippet förklarar Loreen vikten av att komma närme sin publik. Foto: TT

Så har Loreen krattat för seger: ”Kommit närmare publiken”

Publicerad

Eurovision song contest arrangeras varje år under en vecka i maj. Men för många artister börjar arbetet långt innan finalveckan. Kampanjturnéer är idag en viktig pusselbit för att etablera sig hos publiken.

Så tidigt som i mars började så kallade ”förfester” arrangeras av ESC-fans runt om i Europa, något som bland annat BBC rapporterat om. På dessa har flera av årets tävlande uppträtt och mött publiken, vissa för första gången.

Storbritanniens bidrag Mae Muller tävlar med bidraget ”I wrote a song”, som hade urpremiär live på en av förfesterna i Barcelona.

– Jag var väldigt väldigt nervös men jag är glad att det gick bra, sade hon efter framträdandet till BBC.

På samma evenemang uppträdde också bland annat Sloveniens bidrag, bandet Joker out, och Litauens bidrag Monika Linkyté.

”Det var intensivt”

Sveriges tävlande Loreen har också deltagit på flera av spelningarna, bland annat i London, Amsterdam och Madrid. Hon beskriver det som ett tillfälle att komma ännu närmre sin publik.

– Det har varit intensivt, det ska jag inte sticka under stolen med, säger hon till Kulturnyheterna.

– Jag älskar hela formatet att skapa för att komma samman, där har du min passion. Att åka runt och träffa människor på det här sättet är en viktig del som jag älskar. Och hade jag inte haft den är jag inte säker på att jag skulle vilja hålla på med musik på det här sättet.

Och det är ett bra sätt att säkra röster på?

– Jag tänker inte i de banorna, för i slutändan handlar det om att du måste vara närvarande i ditt framträdande för är du inte det har du ingen röst. Det måste vara äkta hela vägen.

”Eurovision har blivit så mycket större

Förfesterna är någonting som dykt upp i Eurovision-sammanhang på senare år. När Loreen deltog 2012 med ”Euphoria” fanns det ingenting som liknande årets upplägg.

– På den tiden var tävlingen inte alls lika stor som den är nu.

Enligt Loreen har evenemangets ökande storlek märkts genom större engagemang i sociala medier och genom att flera musikstilar välkomnats.

– Man märker att det är en mångfald, både musikaliskt och bland artisterna. Det ser man också när man står på scen, det är fantastiskt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.