Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Så många såg Mello-finalen

Uppdaterad
Publicerad

3 604 000 personer satt bänkade framför finalen i Melodifestivalen i lördags. Det är en liten ökning från förra årets siffror då 3 551 000 personer följde programmet, visar SVT:s tittarsiffror.

En liten ökning från förra årets tittarsiffror för finalen i Melodifestivalen. 3 604 000 personer följde finalen i lördags, vilket kan jämföras med förra året då 3 551 000 personer satt final-bänkade framför tv:n.

– Vi är mycket glada för det breda engagemang och den uppslutning från stora publikgrupper som Melodifestivalen fortsätter att generera, säger programbeställare Peter Nyrén, SVT.

Slog röstningsrekord

Intresset var större för finalen än för Andra chansen som sändes under förra veckan då 2 623 000 tittare följde programmet i SVT1.

Mest intresserade av evenemanget var personer mellan 20 och 59 år (85,6 procent av tittarna) och under årets final har programmet även slagit röstningsrekord.

Finalen genererade 15 miljoner röster och över 4 miljoner kronor till Radiohjälpen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.