Kit startade 2015 som en sajt som gjorde journalistik anpassad för sociala medier. Tidigare i år meddelades det att Kit ska ingå i ett nystartat byrånätverk i Bonniers regi, skriver Dagens Media.
Nu berättar vd och ansvarig utgivare Linda Öhrn Lernström för tidningen att ordet ”journalistik” tas bort från verksamheten.
”Under etableringen i Real agency group har det blivit allt mer tydligt att Kits erfarenhet och kunskaper för rörligt i sociala medier fyller en viktigt funktion i byrånätverket. Kit gör inte längre traditionell nyhetsjournalistik”, skriver hon i ett mejl.
Tappade publik
2016 nådde Kit 600 000 personer om dagen, enligt dåvarande chefredaktören Robert Brännström. 2017 var sajtens sportreportrar Jenny Agö och Jacob Nyström nominerade till Stora journalistpriset för att de ”bröt upp och paketerade om i en uråldrig genre, där vardag och samhälle spelar större roll än vem som vann”.
2018 var Kit ett av flera medier som deltog i satsningen Faktiskt.se för att granska politiska uttalanden inför valet.
Enligt techsajten Breakit tappade Kit en stor del av sin publik när Facebook ändrade sina algoritminställningar.