Foto: Fredrik Sandberg/TT

Samarbetsvilja snarare än vinnarlusta bakom Pokémon Go-succé

Uppdaterad
Publicerad

Sommaren 2016 var det inte ovanligt att se människor med telefonen i näven ute på jakt i efter animerade monster. Nu har forskare vid Luleå Tekniska Universitet kommit fram till att mobilspelet Pokémon Go:s popularitet grundades på viljan till samarbete – snarare än lusten att vinna och tävla.

I den kvalitativa studien har forskarna vid Luleå Tekniska Universitet pratat med sammanlagt 37 pokémon-spelande barn. Syftet med studien var bland annat att använda resultaten för vidare studier av barns fysiska aktivitet och spelifiering, skriver Kulturnytt.

Bara två av barnen som deltog beskrev belöningen efter själva tävlingsmomentet som det mest positiva. Annars präglades barnens svar av att beskriva glädjen i samarbete och vikten av att vara utomhus.

– Det handlade om att hitta något som ingen annan hade. Familjen och föräldrar var involverade. Utforskandet och upptäckten och samarbetet var stora faktorer i det där, säger biträdande professor i Datavetenskap Josef Hellberg till Kulturnytt:

– Onlinespel jobbar ju mycket med samarbete. Man ska tillhöra en grupp som gör uppdrag tillsammans. Visst finns det tävlingsmoment, men det är inte bara det som driver oss.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.