Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth. Foto: TT

Utvärdering visar att Skapande skola går till de redan frälsta

Uppdaterad
Publicerad

Regeringens satsning går i första hand till skolor som redan jobbade mycket med kultur.

Det var inte bara den internationella Pisa-rapporten som kom i dag med alarmerande siffror om svenska elevernas kunskaper.

I dag presenterades också resultatet av regeringens satsning på Skapande skola – ett bidrag till grundskolan som är tänkt ge eleverna mer kultur och möjligheter att utveckla sitt eget skapande.

Hälften tar del av kultur

Statsminister Fredrik Reinfeldt har kallat Skapande skola för regeringens viktigaste kulturpolitiska reform, och hälften av alla svenska skolbarn tar del av kultur via Skapande skola.

Men utvärderingen visar att de skolor som fått mer kultur är de som redan fungerar bra och där skolorna jobbat med kultur tidigare.

– Det är inte så märkligt, det kunde jag iaktta redan första året som jag besökte skolorna att det fanns skolor som fann det lätt att ta fram kulturplaner. Desto viktigare att arbeta med att motivera och stimulera de skolor som har det jobbigt för det är deras elever som kanske behöver det allra mest, säger kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth (M).

Hur ska du få de skolor som inte använder medel från Skapande skola att göra det?

Vi kan lära mycket av de skolor där det fungerat bra. För det är inte givet att de hade de bästa förutsättningarna från början. Hade de engagerade rektorer? Troligen hade de det. Fick eleverna komma till tals? Troligen fick de det.

Kommer du att skriva något i regleringsbreven till Kulturrådet om att Skapande skola-satsningen ska gå till skolor som hittills inte tagit del av den?

Utvärderingen kommer granskas och analyseras av Skolverket och Kulturrådet. Vi får se om vi hinner få med någonting i regleringsbreven utifrån rapporten, de ska ju lämnas in före jul. Annars får vi titta på den möjligheten i vår, säger Lena Adelsohn Liljeroth till Kulturnyheterna.

”Synliggör skolorna för huvudmännen”

Anna Lund är docent vid Linnéuniversitet och har gjort en kvalitativ analys av Skapande skola. Hon säger att skillnaden mellan skolor som använder medlen och de som inte gör det är tydlig.

– Men det här synliggör också för skolornas huvudmän – kommunerna – vilka skolor som faktiskt tar med kultur i sina verksamheter, säger Anna Lund.

Färre konstnärer – fler pedagoger anlitas

Rapporten visar att under åren 2008 till 2011 blev det allt färre konstnärer och fria grupper som engagerades inom Skapande skola och allt fler pedagoger och institutioner.

Men utvärderingen visar inte om Skapande skola har någon påverkan på elevernas betyg eller intresse för kultur.

”Skolpolitiker och kulturpolitiker behöver samverka”

Anna Lund konstaterar att många personer från både skolan och kulturlivet efterlyser att skolpolitiker och kulturpolitiker ska samverka mer för att resurser till kulturen inte ska ställas mot resurser till skolarbete.

– Däremot upplever eleverna att det är ett avbrott i skolan på ett positivt sätt. Att det kan öka deras kritiska tänkande, att de längtar efter att jobba tillsammans mot ett konkret resultat. Och också att det finns en solidaritet hos många elever som säger att ”det är viktigt med konst och kultur för det gör att alla får möjlighet att komma till sin rätt”. Det finns elever som inte uttrycker sig lika bra i tal och skrift men som är fantastiska på en scen eller med ett instrument.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.