Nya Skogsmulle är barnsligare och busigare än tidigare. Foto: Friluftsfrämjandet/Illustration: Lars Bällsten

Skogsmulle får ny stil

Uppdaterad
Publicerad

Skogsmulle är Friluftsfrämjandets mest kända varumärke och affischpojke för natur och miljö. Nu är den näverhattsklädda figuren aktuell i en ny saga – och med en helt ny look.

Skogsmulle skapades 1957 av Gösta Frohm och är en friluftsverksamhet där barn får undersöka naturen tillsammans med Skogsmulle. Det finns sedan tidigare också fyra böcker om Skogsmulle och hans vänner.

Genom ett samarbete mellan Friluftsfrämjandet och Egmont har den 63-åriga sagofiguren nu fått ett nytt utseende, och i höst släpps en ny sagoberättelse om honom – den första på över tjugo år.

– Det är en berättelse om hur Skogsmulle föddes. Den berättas ofta i friluftsverksamheten men den har inte funnits till försäljning eller på biblioteken tidigare. Vi ville göra den tillgänglig också för barn som inte har chans att möta honom i skogen, säger Cajsa Rännar, talesperson för Friluftsfrämjandet till Kulturnyheterna.

Barnsligare och busigare

Skogsmulles nya stil har skapats av illustratören och serietecknaren Lars Bällsten.

– Skogsmulle är ju barnens vän så det är viktigt att de tycker han är spännande att hänga med. Han har fått stora ögon, som gör att han ser nyfiken och glad ut. Han är lite barnsligare och busigare, säger Cajsa Rännar.

– Sen är det många saker som inte har förändrats. De gröna kläderna och näverhatten med fjädern är kvar. Det ska vara lätt att klä ut sig till Skogsmulle och han ska vara lätt för barnen att känna igen.

Den nya sagan Skogsmulle och den röda fjädern ges ut i höst och flera böcker om hans vänner är också planerade.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.