Konkurrenterna Facebook och Twitter – snart samma sak? Foto: TT

Snart kan Twitter bli en Facebook-klon

Uppdaterad
Publicerad

Twitteranvändare protesterar mot företagets planer att likt Facebook börja välja ut vilket innehåll som användarna ska få se. Det är dock inte första gången konkurrenten Facebook och Twitter tar ett steg mot att efterlikna varandra.

Mikrobloggstjänsten Twitter har hyllats för sin syn på fri information. En användares tidslinje, eller startsida, om man vill, fylls kronologiskt på med alla meddelanden från de konton som användaren följer. Inget sorteras, inget filtreras bort – flödet fylls bara på i den takt nya meddelanden skrivs.

Nu är den tiden kanske snart förbi. Twitters ekonomichef Anthony Noto sa vid en teknikkonferens i New York i veckan att detta ofiltrerade flöde ”inte är den mest relevanta upplevelsen för användare”, rapporterar Wall Street Journals teknikblogg. Han sa även att Twitterflöden i framtiden kan komma att styras av en algoritm som ska lyfta fram innehåll som Twitter tror kan intressera varje enskild användare, skriver Le Mondes teknikblogg.

Medier

Börjar efterlikna Facebooks flöde

Detta skulle innebära att Twitter i mångt och mycket skulle fungera precis som konkurrenten Facebook. Där sorteras allt innehåll redan med hjälp av algoritmer, för att visa upp det material Facebook tror att användarna helst vill se. Du som Facebook-användare ser alltså bara en bråkdel av det material som dina vänner och andra sidor du ”gillar” producerar.

Twitter har faktiskt redan börjat visa upp meddelanden från konton du inte följer, men som de konton du följer interagerar med. Även äldre meddelanden som får nya interaktioner kan åter dyka upp i ditt flöde. Detta sker som bekant redan flitigt på – just det – Facebook.

Twitterstorm mot förändringarna

Dessa förändringar har redan i sig orsakat lite av en storm bland Twitters mest hängivna fans och användare. Många menar att det ofiltrerade, ocensurerade flödet är själva essensen i Twitter, och att dessa förändringar, samt införandet av en algortim, skulle innebära döden för Twitter som eget socialt medium.

Twitters vd Dick Costolo förtydligar att förändringarna handlar om att ”förenkla plattformen för nya användare”. Han menar att det konstanta flödet av information kan verka förvirrande för de som för första gången bekantar sig med mikrobloggstjänsten.

Anthony Noto säger även att Twitter inte kommer att genomföra några dramatiska förändringar inom den allra närmaste framtiden. Förändringarna kommer att testas fram metodiskt och försiktigt.

Skäms inte för att härmas

Detta skulle hursomhelst inte vara Twitters första steg mot att efterlikna konkurrenten Facebook. Tidigare förändringar har inneburit att Twitter numera lägger större vikt vid bilder och filmer, som nu visas direkt i flödet, precis som på Facebook. Användare har även fått möjlighet att visa både en profilbild och en större ”omslagsbild” – precis som på Facebook.

Twitter experimenterar också, enligt Le Monde, med att byta ut den egna termen ”retweet”, som innebär att du återpublicerar och sprider en annan användares meddelande, med det Facebook-bekanta ordet ”dela”.

Det kan i sammanhanget också nämnas att Facebook å sin sida också har tagit steg för att efterlikna konkurrenten Twitter. Det tydligaste exemplet är införande av hastaggar, de sökbara ämnesord som föregås av ett #-tecken och först populariserades på Twitter.

Vissa meddelanden kan döljas

Vissa meddelande riktade direkt till en annan användare, som inleds med ett användarnamn i @-format, kan redan döljas för en användare som inte följer både avsändar- och mottagarkontot.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Medier

Mer i ämnet