Spelrecension: Ghost of Tsushima – som att vara med i en samurajfilm

Playstation 4 sjunger på sista versen när nästa generations spelmaskiner väntar runt hörnet, men än finns det krut kvar i Sonys gamla konsol. Står för svansången gör utvecklarna Sucker Punch Productions som tidigare gjort sig kända för spelserien Infamous och sina stora öppna världar. Med aktuella Ghost of Tsushima lämnar de samtida superhjäteaction bakom sig för att istället utforska klassiska samurajäventyr i det feodala Japan.

Ön Tsushima är under belägring av mongolerna, samurajernas försvar har misslyckats och landsbygden brinner. Jin Sakai är en av de sista överlevande samurajerna och det är nu hans uppgift att ta tillbaka sitt hem med alla tänkbara medel, även om det går emot allt han lärt sig om heder och ära. Det är inte den mest märkvärdiga hämndberättelsen någonsin, men den gör sitt för att sätta rätt tematisk stämning för resten av spelet.

Mycket kärlek och energi har lagts på att studera denna historiska period för att varje detalj ska kännas så autentisk som möjligt. Japanska kulturexperter har konsulterats och resor till landet har gjorts, allt i syfte att representera tidpunkten korrekt. Med det sagt försöker spelet inte på något sätt framstå som en dokumentation av det japanska 1200-talet och den första Mongolinvasionen.

Sucker Punch har nämligen även låtit sig influeras av det mer romantiserade Japan som vi ofta ser på film. Akira Kurosawas gamla samurajrullar är en uppenbar inspirationskälla som stoppar Ghost of Tsushima från att fullkomligt grunda sig i verkligheten – till spelets fördel bör tilläggas. Vi talar om stoiska svärdsdueller i distinkta miljöer, hemliga tekniker och stora slag med till synes oövervinneliga odds.

Där vi kan se Kurosawas inflytande tydligast är i hur Ghost of Tsushima använder sig av rörelse. På ön Tsushima viner vinden genom träden och löven faller i oändliga antal runt omkring mig i en närmast magisk dans. Tsushima har ett eget liv, och vart jag än vänder kameran är det tydligt att ön själv är den riktiga stjärnan här.

Den otroligt färgstarka världen som utvecklarna skapat är i sin skönhet fängslande och ett rent nöje att utforska. Markörer som vanligtvis vägleder mig i andra spel har här skalats ned till ett minimum och istället leder vinden mig i rätt riktning. Med skärmen frigjord från överflödig information får jag mer utrymme att ta in och uppskatta Tsushimas oöverträffade öppna värld och verkligen undersöka den på riktigt. Lyckligtvis finns det gott om hemligheter och spännande äventyr att finna där ute också.

Min resa är förstås inte bara fridfull då jag i rollen som Jin huvudsakligen måste dräpa massvis av fiender som står i min väg. Striderna flyter på i en välbehaglig rytm, är tillräckligt utmanande och ger mig även möjligheter att vända dem till min fördel med en växande arsenal av vapen. När den hedervärda samurajlagen inte räcker till har jag en rad andra fula knep i bakfickan. Kastknivar, giftpilar och smygattacker står på menyn när jag likt en skugga obemärkt rör mig genom fiendeläger och tar ut dem alla en efter en. De många sätten att vinna en strid gör att det under spelets gång aldrig hinner kännas repetitivt.

Med Ghost of Tsushima lyckas Sucker Punch Productions skapa spelvärldens motsvarighet till en riktigt schysst samurajfilm, inspirerad av de allra bästa. Välbalanserad action, otroligt vackra miljöer och historiska detaljer i överflöd gör detta till en värdig sista färd för den gamla spelstationen. I sommar är Tsushima det hetaste resmålet.