Alicia Andersson har spelat ”Spelunky 2”. Foto: SVT

Spelrecension: Spelunky 2 – lyckad uppföljare till sockersöt grottssuccé

Spelunky har sedan 00-talet varit ett av de populäraste spelen på indiescenen. Kulturnyheternas spelkritiker Alicia Andersson blir glatt överraskad av Spelunky 2, som inte låter någon komma undan billigt.

Den tidiga indievågen under 00-talet definierades av spel som Cave Story, Yume Nikki, La-Mulana och det kritikerrosade Spelunky. Spel som utgick från att de bästa spelupplevelserna kunde levereras från vem som helst, inte bara miljonföretag. Nu, snart ett decennium senare, är nylanserade Spelunky 2 mer av samma vara – benhårt grottutforskande i arkadförpackning.

Grottforskare möter motgångar

Som en av flera gulliga grottforskare är det i Spelunky 2 din uppgift att undersöka djupa grottsystem i jakt på ovärderliga skatter och mystiska hemligheter. Men det visar sig att det kryllar med ilskna varelser och förrädiska fällor som försvårar ditt arbete. Till hjälp har du en rad användbara redskap som bomber, rep och en trogen piska som underlättar resan in i det okända.

Spelunky 2 har ett sockersött yttre, men låter dig inte komma undan billigt. Precis som föregångaren är detta ett minst sagt oförlåtande äventyr som sätter både förmåga och tålamod på spel. För att överhuvudtaget lyckas som grottforskare måste du lära dig av dina misslyckanden. Hur fiender och fällor fungerar måste studeras på nära håll, och i de flesta fall innebär det att dö på kuppen. I praktiken betyder det att du som spelare oundvikligen kommer att förlora otaliga gånger innan du ser någon form av framgång alls.

Svårighetsgraden kan avskräcka

Svårighetsgraden kommer med största sannolikhet att vända bort många spelare inledningsvis, men det är också en del av seriens dragning. Ju längre du dyker ned i spelets många grottor desto fler fiender, fällor och föremål finns det att upptäcka – och att lära sig deras komplexitet är bara ytterligare en utmaning. Ingen spelomgång är heller den andra lik eftersom nivåerna är slumpgenererade vid start, vilket säkerställer att det alltid finns någonting nytt och spännande runt varje hörn.

För dig med sällskap går det även utmärkt att spela Spelunky 2 med upp till fyra spelare, både över nätet och i samma rum. Det hektiska tempot ändrar spelets karaktär något nämnvärt till en mer kaotisk upplevelse som kanske gör sig mer för lek än seriösa försök att faktiskt avancera i spelet. Både på gott och ont med andra ord.

Stundtals frustrerande spel

Jag skulle ljuga om jag sa att Spelunky 2 inte fått mig att yttra en och annan svordom under mina eskapader i dess lömska grottor. Det är stundtals frustrerande, men är samtidigt så kvickt designat att det aldrig känns som en börda att tvingas börja om. Det är underhållande att fullkomligt överrumplas av tidigare okända fällor, lära sig av misstaget och nästa gång övervinna hindret. Det är ett spelupplägg som skiner lika starkt idag som för närmare tio år sedan, och kommer med största sannolikhet hålla några till.