Bokbranschen är under hastig omvandling. Nya digitala format, förändrade läsmönster och slimmade förlag är några av de frågor som påverkar både författare och läsare just nu, och som just nu dryftas på förlagskonferensen If book then i Stockholm.
En av de inbjudna talarna, Anna Lewis på bokdistributionsföretaget Valobox, har ett radikalt svar på frågan om hur man ska ta betalt för litteratur i framtiden: Böcker ska säljas sida för sida.
– Kanske är folk bara ute efter information eller underhållning. De kanske inte ens vet att informationen finns i en bok, säger hon.
Särskilt för läromedel
Att bryta upp idén om en bok, och i stället sälja den digitalt i bitar, är en del av affärsidén för Anna Lewis företag. Snarare än att det skulle fragmentisera informationen menar hon att idén har många fördelar, särskilt när det handlar om läromedel och annan facklitteratur.
– Man kanske bara vill förhöja sin kunskap inom ett specifikt område. Därför tror jag att försäljning av enskilda kapitel kan vara en väldigt bra idé.
Reporter i inslaget: Lydia Farran-Lee