Vad händer med modebranschen efter pandemin? Foto: TT/SVT

Stockholms modevecka får kritik: Omodernt med mode

Uppdaterad
Publicerad

Stockholm fashion week drar i gång, men kritiker menar att mode som koncept spelat ut sin roll, påskyndat av klimatkrisen och coronapandemin.

Under tisdagen startar Stockholm fashion week, som har bred uppslutning bland svenska varumärken och fokus på hållbarhet och mångfald.

Men samtidigt kommer kritik och Kulturnyheternas modekritiker Dennis Dahlqvist menar att Stockholm fashion week inte längre behövs. 

- När de pratar om hållbarhet de menar att de använder material man kan återvinna och då tror de att de har räddat världen. Fel säger jag! Det bästa sättet att rädda världen är att använda plagg du redan har. Så vi behöver ingen modevecka längre! 

”Mode får alltid kritik”

Catarina Midby som är chef för Stockholm fashion week, har många år bakom sig i modebranschen. Hon ifrågasätter kritiken.  

– Den svenska modebranschen är en väldigt viktig del av vårt näringsliv och står för 11 procent av exporten per år. Det finns faktiskt andra industrier som förorenar ännu mer som man gärna uppmuntrar, medan mode alltid får kritik. Jag undrar lite vad det beror på?

Omodernt med mode

Modevetaren Philip Warkander, som är lektor i modevetenskap på Lunds universitet, ser mode från ett samhällsperspektiv.   

– Redan innan corona kom pratade man om flygskam, köttskam och även modeskam. Så det började bli omodernt att följa mode redan då. Sedan har det förstärkts av pandemin. 

Samma skjorta

Samtidigt blickar de medverkande i Stockholm fashion week framåt mot livet efter pandemin. Vad som kommer att hända med modebranschen då är svårt att veta, men historiskt kan man se att till exempel på 1920-talet efter spanska sjukan, kom en stark våg av mode, fest och glamour.  

Men Dennis Dahlqvist påtalar att det finns en viktig skillnad mellan det gamla 1920-talet och idag, nämligen klimatkrisen.   

– Ja klimatkrisen är ingen lekstuga. Jag har sedan 80-talet varit otroligt intresserad av mode men det är inte aktuellt längre. Jag köper bara second hand eller har samma skjorta på mig hela tiden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.