Det blev trångt på röda mattan när skådespelare och regissörer kom för att höra kulturministerns invigningstal och se invigningsfilmen ”Precious” av den amerikanske regissören Lee Daniels – som fanns på plats i Stockholm.
Men även för dem som inte befinner sig i huvudstaden har Stockholms filmfestival i år något att erbjuda – festivalen är inte längre en angelägenhet bara för stockholmare.
”Festival On Demand”
Stockholms filmfestival vill nämligen flytta in i vardagsrummen. Med projektet ”Festival On Demand” får cineaster från norr till söder möjlighet att se kvalitetsfilm hemma på digital-tv. Redan i morgon kan man ladda ner och betala för att se tio utvalda filmer som alla får nordisk premiär på digital-tv före biopremiären.
-Att sprida kvalitetsfilm till en bredare publik, det är absolut det viktigaste som finns därför att det finns så mycket bra film som aldrig når en bredare publik, säger Git Scheynius, festivalchef.
Ingen av dessa tio filmer har någon distribution och de tävlar allihop om ett nyinstiftat pris på 100.000 kronor i distributionspengar.
-Kan vi via det här, Festival On Demand, nå en större publik och också ge en film större distribution genom det här priset, då har vi lyckats med vårt mål, säger Git Scheynius.
Det är dock bara digitaltv-kunder hos Telia som kan ta del av filmerna hemma.
Miljön i fokus
Stockholms filmfestival fokuserar i år också på miljöfrågan. Under rubriken Spotlight visar man filmer om jordens undergång. Man hoppas att filmerna ska väcka miljötänkandet hos festivalbesökaren:
-Jag tror att filmerna visar upp en bild av framtiden som helt plötsligt känns väldigt realistisk och inte alls så avlägsen, så att det blir angeläget att göra någonting i dag, säger George Ivanov, programansvarig för festivalen.
Anna Olsdotter Arnmar