Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör SVT:s kommentator Alexander Norén om hur dåligt det egentligen går för X (tidigare Twitter). Foto: TOLGA AKMEN / POOL

Stora annonstapp för Elon Musk efter antisemitiska inlägg

Uppdaterad
Publicerad

Apple och IBM pausar sin annonsering från X (tidigare Twitter) och Vita huset tar avstånd från plattformen.

Detta efter att företagen sett sina annonser jämte konspirationsteorier och hyllningar till Adolf Hitler.

Miljardären hotar med en ”termonukleär stämningsansökan”.

Elon Musk kallade ett inlägg, som anklagat judar för att ”hata vita människor”, för sanningen. Därtill har företagsjättar som Apple, Disney, Warner Bros och IBM blivit varse att deras annonser hamnat intill antisemitiska och rasistiska inlägg, vilka ökat den senaste tiden.

Flera av dem drar nu in sina annonssamarbeten med sociala-medieplattformen efter att den vänsterorienterade mediebevakaren Media Matters for America informerat företagen om att deras annonser synts intill förintelseförnekande inlägg på plattformen.

Elon Musk svarade med att han tänker lämna in en ”termonukleär” stämningsansökan mot Media Matters for America och alla de andra som var inblandade i det han kallar för en ”bedräglig attack mot vårt företag”.

Kritik från Washington

Vita huset anslöt sig till kritikstormen mot Musk och kallade det för “ett motbjudande främjande av antisemitiskt och rasistiskt hat som går emot våra kärnvärden som amerikaner”.

Hur stora konsekvenser det sociala och ekonomiska tappet får för företagets framtid återstår att se.

I klippet ger SVT:s Alexander Norén sin bild av händelsen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.