Frågan om vem som har skapat de tecknade figurerna i Babblarnas värld ska nu avgöras i Arbetsdomstolen. Foto: Eva Eliasson/SVT Grafik

Striden om Babblarna: Barnprogramsuccén hotas av upphovsrättstvist

Uppdaterad
Publicerad

Med fler än 500 miljoner visningar på Youtube är Babblarna den största svenska barnprogramssuccén i modern tid. Men nu skakas framgångssagan av en sårig upphovsrättstvist: Vem har egentligen skapat de älskade figurerna?

– Det är en fruktansvärd situation, säger Ola Schubert, Babblarna-tecknaren som nu stäms av förlaget som ger ut de folkkära figurerna.

– Daddas röst har jag svårast att göra, den ska vara riktigt mörk, säger Anneli Tisell.

Grundaren av Babblarnas värld samlar sig kort, innan hon brummar fram sin imitation av den knallgröna figuren framför oss, lika känd bland små barn idag som Björne, Drutten eller Bolibompa-draken var hos äldre generationer.

– Da da, dadada, dada, säger hon med ett koncentrerat uttryck.

Imitationen landar, ett triumfatoriskt leende, och rundturen på Hatten förlag går vidare. Anneli Tisell startade företaget för 20 år sedan, och förlaget är idag hem för den största svenska succén inom barnunderhållning i modern tid.

Musikvideorna med de små figurerna i Babblarna lockar mer än 50 miljoner visningar i månaden på Youtube, drar storpublik på SVT Play och går som en trallande evighetsloop i huvudet hos de nyblivna föräldrar vars barn inte kan få nog av Babblarnas värld.

Anneli Tisell, grundare av Hatten förlag och konceptet Babblarna. Foto: SVT

Succén som blev en strid

Idag bågnar hyllorna på Hatten av Babblarna-böcker, leksaker, mjukisfigurer, brädspel, till och med ett Babblarna-schampo. 2017 omsatte förlaget 17 miljoner kronor, och Anneli Tisells färgglada figurer står nu i startgroparna för en internationell lansering .  

– Vi har extremt mycket roligt som händer för Babblarna just nu, men det som hänt har lagt sig som ett lock på allting. Mycket produktion skulle egentligen ha varit igång redan, men vi har inte riktigt kraft, säger Anneli Tisell.

I takt med att Babblarna exploderat som samtidsfenomen har intäkterna mångdubblats, men samtidigt har en spricka vuxit fram i det lilla förlaget: Vem har egentligen upphovsrätten till de tecknade figurerna som allt kretsar kring? Är det Anneli Tisell, som skapade konceptet Babblarna, eller är det illustratören Ola Schubert – som i tolv års tid ritat dem?

Den frågan har nu eskalerat till upphovsrättstvist som kommer avgöras i Arbetsdomstolen i maj, där båda parterna anklagar varandra för att begära pengar de inte har rätt till.

Nekas royalty – trots sina insatser

När vi träffar Ola Schubert i hans lägenhet i utkanten av Stockholm är hans version glasklar: Babblarna som underhållningskoncept är Annelis idé, men de tecknade figurerna är skapade av honom och en annan illustratör (som inte är en del av den pågående rättstvisten). Allt han begär är en standardroyalty, en rimlig procent på alla de leksaker och prylar som nu pryds med figurer han som han tecknat åt Hatten Förlag.

– Det är en fruktansvärd situation, och det känns jättesvårt att greppa vad som har hänt, säger Ola Schubert.

Exakt vad som har hänt mellan Ola och Hatten förlag beror på vem du frågar, men grunden i konflikten handlar om att ett royaltyavtal som gällt under 10 års tid. Och det är när det avtalet ska omförhandlas, hösten 2017, som det långa samarbetet havererar.

Ola Schubert och Anneli Tisell kan inte komma överens, och efter en intensiv konflikt lämnar Ola förlaget. För att tvinga fram en förhandling om framtida royaltys, åberopar Ola Schubert upphovsrätten till Babblarnas populära Youtube-videos.

Illustratören Ola Schubert visar upp travar av böcker med skisser av Babblarna genom åren. Foto: SVT

Babblarnas konto på videosajten – Hattens viktigaste kontakt med publiken – stängs ner av Youtube för utredning under en månads tid. Hatten förlag svarar med att stämma Ola i Arbetsdomstolen för upphovsrättsintrång. Sedan dess har konflikten intensifierats: Ola Schuberts namn har tagits bort från alla nya utgåvor av Babblarna-böckerna, och illustratören har i sin tur riktat hård kritik mot förlaget och Anneli Tisell i sociala medier, något som skapat stor uppmärksamhet runt konflikten.

– Det är ju väldigt stora insatser. Hela den här processen, alla försök till förlikning, har kostat mig nära en halv miljon, säger Ola Schubert.

Hur påverkas du själv av allt detta?

– Jag mår inte bra. Men jag har varit så inne i juridiken, pluggat stenhårt för att förstå allt: Hur upphovsrätt funkar, hur arbetsrätt funkar, vad är det som har hänt här egentligen.

– Så jag har liksom koncentrerat mig på det, och har inte kunnat öppna för det känslomässiga i det här. Alla jag förlorat på vägen, kollegor som tagit parti för Hatten i konflikten...

En del av ett team – ingen konstnär

När Anneli Tisell ger sin bild av konflikten skiljer den sig radikalt från Ola Schuberts: Snarare än att ha varit en tongivande konstnär, har han enligt henne varit en av många kreatörer som jobbat med Babblarna-konceptet genom åren.

– Vi jobbade tillsammans i tolv år och var helt överens under den tiden. Men sen var Ola inte nöjd med den ersättning han fick, menar hon.

– Han har varit en jätteduktig och trevlig illustratör, men allt han gjort har varit på mitt uppdrag och helt och hållet utifrån mina idéer. Det är helt orimligt att han skulle ha upphovsrätten till dem.

Hatten förlag menar att flera personer som jobbat med Babblarna genom åren fått en symbolisk royalty, en sorts bonus, men att upphovsrätten självklart tillhör Hatten och Anneli Tisell. Precis som Ola Schubert är Anneli märkbart tagen av konflikten som uppstått:

– Det som hänt gör fruktansvärt ont. Jag ser det här som mitt livsverk, jag gör verkligen det. Jag har gjort det här med själ och hjärta i snart 15 år, och att se något som i grunden har en så god tanke bli smutskastat på det här sättet känns jättesorgligt.

Inget lyckligt slut

Fram tills idag har berättelsen om Babblarna varit en solskenshistoria. Ett underhållningsprogram för barn som bygger på svensk forskning om barns språkutveckling. Namnet Babblarna kommer från det pedagogiska elementet, att programmet inte bara är underhållande – utan också lär små barn att ljuda och hjälper dem att formulera sina första ord.

En folkbildande ansats med barnprogramsklassiker som Fem myror är fler än fyra elefanter och Björnes magasin som föregångare. Eftersom målgruppen är så ung har Babblarna heller ingen reklam kopplad till sitt Youtube-konto – trots att mångmiljonpubliken skulle kunna ge stora sponsorpengar.

Anneli Tisell visar upp tidiga skisser av Babblarna, som hon menar gjordes före Ola Schuberts teckningar. Foto: SVT

När man pratar med Anneli Tisell och Ola Schubert om Babblarna så lyser deras starka passion för konceptet igenom samtalet. Det gör också deras sorg och frustration över att den behjärtansvärda berättelsen nu slutar i en bitter rättstvist.

Det är kanske inte så konstigt, eftersom det är svårt att se ett lyckligt slut på berättelsen om Babblarna. När domen väl faller senare i vår finns en definitiv förlorare, ett svart streck som avslutar framgångssagan. Om Anneli förlorar mister hon rättigheterna till ett livsverk hon ägnat 20 år till att bygga upp, och Hatten förlag går enligt henne en osäker framtid till mötes.

– Jag funderar varje dag på om det här är rätt, på om det verkligen ska vara såhär, säger Anneli Tisell.

– Men jag landar alltid i samma slutsats:  Det Ola Schubert startade med sin påstådda upphovsrätt saboterar Babblarna, det förstör något jag byggt upp med själ och hjärta. Vi har inget alternativ, vi måste få ett avgörande.

”Det måste lösa sig”

Om Ola förlorar blir han av med rättigheterna till ett konstnärligt arbete han ägnat tolv år av sitt liv åt att färdigställa. Han kommer inte få en krona i royalty, och blir stående med miljonskulder från rättegångskostnader som han inte vet hur han ska hantera.

– Vi är ju väldigt belånade som privatpersoner vid det här laget, men det går ju inte bara att ge upp. Att ett företag kan göra såhär…

– Jag tänker inte ens på själva kostnaden just nu, jag tänker bara att det inte kan gå till såhär.  Att det bara måste lösa sig, på något vis.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.