Sucker Punch

Uppdaterad
Publicerad

Betyg: 2 av 5

Regi: Zack Snyder

I rollerna: Emily Browning, Abbie Cornish, Jena Malone, Oscar Isaac, Vanessa Hudgens, Scott Glenn

Zack Snyder har under en kort men framgångsrik karriär visat prov på visuell skicklighet och klart godkänt historieberättande. Han debuterade med en riktigt bra nyinspelning av zombieklassikern ”Dawn of the Dead”, slog stort med ”300” som vägde upp sin bristfälliga historia med en spännande bildbehandling, och gjorde en förvånansvärt habil filmatisering av Alan Moores och Dave Gibbsons serieklassiker ”Watchmen”.

I ”Sucker Punch” ser man snabbt att man har att göra med en av Hollywoods säkraste bildmakare – det tråkiga är att han också står för berättelsen som är bland det mest idiotiska som kommit upp på bio de senaste decennierna.

Det är 50-tal och unga Babydoll (Emily Browning) spärras in på mentalsjukhus fullt av unga hotties och mer eller mindre sadistisk personal. Av någon anledning träder hon snart in i en drömvärld där sjukhuset förvandlats till en högklassig nattklubb/bordell och vaktchefen (en karriärmördande usel Oscar Isaac) med järnhand styr de lättklädda unga kvinnorna som dansar för gästerna. Det här är bara början på en närmast parodiskt gubbsjuk nördporr.

När Babydoll dansar förs hon på något sätt till ytterligare en fantasivärld där en mystisk mentor (Scott Glenn) förklarar att hon måste hitta fem saker för att kunna fly från sitt fängelse. På ett uppdrag i taget får hon i minimala outfits slåss mot allt från zombienazister till futuristiska robotar i jakten på nycklar till friheten.

Zack Snyder verkar aldrig tycka att det är konstigt att en tonårstjej 1955 uppfinner fantasivärldar med konstgjorda nazi-zombier eller avancerade robotar, men överlag är ju det här en film som får Quentin Tarantino att likna Andrej Tarkovskij. Det är riktigt deppigt att se Snyders skicklighet när det gäller att få fram så imponerande ögongodis till miljöer – från de mörka sjukhusbilderna till ett detaljrikt steampunk-färgat krig – för att därefter inte ha någonting annat att fylla den med än storyn från ett mediokert dataspel.

Det blir en ambivalent tvåa i betyg; ytan är en femma men innehållet en klar etta.

Jerker Peterson

Se filmens trailer

Andra recensioner:

Betyg: 3/5 Dagens Nyheter

Läs DN:s recension

Betyg: 2/5 Expressen

Läs Expressens recension

Betyg: 3/5 Aftonbladet

Läs Aftonbladets recension (end. Plustjänst)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.