Foto: Paradox

Svenskt spel hyllas av internationell branschpress

Uppdaterad
Publicerad

Svenska Paradox strategiepos ”Crusader kings 3” hyllas av internationell spelpress.
”En ny kung av historisk strategi har krönts”, skriver spelsajten IGN.

Paradox Development Studios senaste utgåva av ”Crusader kings” låter spelaren ta kontroll över en inflytelserik person under medeltiden, och det gäller att använda det inflytandet på rätt sätt för att bli en framgångsrik ledare.

Spelet uppskattas inte minst av den stora spelsajten IGN, som sätter det ovanliga maxbetyget – tio av tio.

”Faktum är att om jag bara fick välja ett enda spel att spela i resten av mitt så skulle valet inte vara så svårt”, skriver spelsajtens TJ Hafer i sin recension.

”En historiemotor”

Även inflytelserika Kotaku hyllar spelet och säger att det inte finns något liknande.

”'Crusader kings 3' må börja i vad vi brukade kalla den mörka tiden, men det är en renässans för strategispel 2020”, skriver Luke Plunkett.

Gamespot har några få invändningar och David Wildgoose sätter betyget åtta av tio.

PC Gamer beskriver spelet som inbjudande men komplext och kallar det ”otroligt”: Fraser Brown sätter betyget 94 av 100.

”Det är en aldrig sinande historiemotor som spottar ur sig en konstant ström av övertygande alternativa historier, härligt upprörande rollfigurer och sociala pussel som jag har blivit besatt av att lösa”, skriver han.

”Medeltida sandlåda”

Gamereactors brittiska utgåva sätter betyget nio av tio, och Mike Holmes skriver att det ”är ett av få spel som är värt att hålla fast vid, även om allt går hemskt fel, sådan är kvaliteten på det drama som denna medeltida sandlåda kan skapa”.

Svenska FZ riktar viss kritik mot spelets strider, men Henrik Norling konstaterar att det är en solid uppföljare till genrens klarast lysande stjärna och sätter betyg fyra av fem.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer