Tröjreklamen strider mot SVT:s regler att använda värdskapet som marknadsföring. Foto: Christine Olsson/TT/Skärmdump Malmö FF:s webbshop.

Julvärdens reklamsamarbete stoppas – var klädmodell för Malmö FF:s jultröja

Uppdaterad
Publicerad

Tv-kocken Tareq Taylor står modell i annonsen för fotbollsklubben Malmö FF:s nya jultröja. Nu tvingas han avsluta uppdraget – då det krockar med hans roll som julvärd i SVT.

Igår lanserade Malmö FF sin nya jultröja med Tareq Taylor som modell. Annonsen fanns under fredagen i klubbens webbshop och på instagram, där klubben har drygt 150 000 följare.

En julvärd får inte delta i reklamkampanjer två veckor före eller två veckor efter julafton. Dessutom får företag inte använda julvärdskapet i sin marknadsföring.

MFF tar bort bilder

Mikael Drené, Tareq Taylors manager, skriver i ett mejl till Kulturnyheterna att det inte rör sig om ett betalt samarbete:

”Tareq ställde upp som Malmösupporter när vi fick frågan. Vi förstår att man kan göra den kopplingen därför är bilden på Tareq nu borttagen från Malmö FF:s hemsida och sociala kanaler”.

Bryter inte mot avtal

SVT:s presschef Camilla Hagert skriver att Taylor inte brutit mot avtalet, men att jultröjan kan uppfattas som en koppling till julvärdskapet.

”I Tareq Taylors avtal med SVT står det att han inte får medverka i några reklamkampanjer två veckor före och två veckor efter julafton så han har i sammanhanget inte brutit något avtal. Men det är klart att detta kan uppfattas som en koppling till Julvärdsskapet. Vi har fått besked att bilden nu ska plockas bort.”

Tareq Taylor har tidigare meddelat att han slutar göra reklam för Nescafé.

Kulturnyheterna har sökt Tareq Taylor för en kommentar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.