Topptrion ”Ted – för kärlekens skull”, ”Black panther” och ”Coco” har lockat flest biobesökare under januari–mars. Totalt gjordes knappt 4,9 miljoner biobesök, vilket innebär en liten minskning på 3 procent jämfört med samma period förra året, då drygt 5 miljoner besök gjordes.
Siffrorna ligger aningen lägre men ändå i linje med hur det brukar se ut för den här mätperioden under senare år. Undantaget är 2016 då de tre första månaderna präglades av den stora succén för ”En man som heter Ove”, totalt gjordes då sex miljoner biobesök.
Intresset för bred svensk film är dock fortfarande tydligt. På tio-i-topp ligger fyra svenska titlar. Sveriges biografägareförbund framhåller i sin sammanställning av statistiken för det första kvartalet vikten av bra svensk film för att locka biopubliken. Totalt gjordes 1,3 miljoner biobesök på svenska filmer.
Film, antal biobesökare och premiärdatum:
1. ”Ted – för kärlekens skull”, 409 594, 3 januari 2018
2. ”Black panther”, 396 476, 14 februari 2018
3. ”Coco”, 395 023, 2 februari 2018
4. ”Solsidan”, 385 764, 1 december 2017
5. ”Fifty shades freed”, 318 106, 9 februari 2018
6. ”Jumanji: Welcome to the jungle”, 223 949, 22 december 2017
7. ”Star wars: The last jedi”, 218 115, 13 december 2017
8. ”Tårtgeneralen”, 208 769, 7 mars 2018
9. ”Tjuren Ferdinand”, 181 761, 22 december 2017
10. ”Monky”: 140 252, 22 december 2017
Källa: Sveriges biografägareförbund