– När jag står vid synten med min bevingade hjälm strömmar en sorts energi genom mig som är enormt mycket mäktigare än jag själv. Den skickas fram och tillbaka mellan publiken och mig i en slags cyklisk energivirvel, säger hon till Kulturnyheterna.
Det var när dragspelet blev sönderslaget av en förbipasserande som gatumusikanten, Susan Dietrich Schneider, la reverb på sången och körde ett par a cappella-gig i juletid som bitarna föll på plats. För pengarna folk lämnade kunde hon köpa en liten batteridriven synt.
Och där och då, för över 30 år sedan, uppstod det som skulle komma att bli The Space Lady.
Turnerar i USA och Europa
Nu, 70 år gammal, turnerar hon i så väl USA som i Europa med sin psykedeliska pop och karaktäristiska blinkande hjälm.
– Jag kallar mig själv för en ”one trick-pony”. Jag är bara bra på en enda sak och det är att spela på den här uråldriga lilla synthen. Jag har aldrig velat modernisera mig, för den passar mina låttolkningar, säger Susan Dietrich Schneider.
Spelar mestadels covers
Artistnamnet The Space Lady myntades av en lokaltidning i San Fransisco på 80-talet. Själv hade hon innan dess bara kallat sig själv för ”Suzy Soundz”.
Repertoaren består mestadels av covers, med Peter Schillings dänga Major Tom från 1983 som en slags signaturmelodi. Men även egenskrivet material, och låtar pennade av den tidigare maken Joel ”The cosmic man” Dunsay. Däribland den numera så gott som klassiska Synthesize Me – som enligt Susan själv blev startskottet för henne att ”bli elektronisk”.
Det är det kosmiska, medmänskliga och sympatiska hon söker i både låtar att göra covers på, och de hon skriver själv.
– Mina låtar handlar nästan alltid om jorden och hur vi påverkar den. Om hur vi måste ta ett steg tillbaka, vara varliga med varandra och djuren och ta hand om vår dyrbara planet.