Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Har unga blivit mer försiktiga i sociala medier? Kulturjournalisten Ayan Jamal förklarar generationsskiftet. Foto: Jessica Gow/TT/SVT

Trenden: Varannan ung delar inget i sociala medier längre

Uppdaterad
Publicerad

Drygt hälften av barn och unga i Sverige delar aldrig eget innehåll i sociala medier, och många oroar sig för konsekvenserna av att personlig data cirkulerar online.

Äldre däremot har inte samma konsekvenstänk, visar flera nya rapporter.

Det pågår ett generationsskifte i beteende på sociala medier, visar flera nya rapporter. Drygt hälften av barn och unga i åldrarna 9 till 18 år delar aldrig något offentligt i sociala medier, visar Statens medieråds senaste rapport.

– Man vill vara med, men kanske inte vara den som gör allt innehåll. På Tiktok har de allra flesta anonyma namn, man ser människor som heter typ username5678, säger kulturjournalisten Ayan Jamal till SVT.

Har sociala medier blivit mindre socialt bland yngre?

– Jo på ett sätt, för man kommer inte med någonting själv till bordet, utan man tar snarare del av, tycker, tänker och tar in det i sin lilla grupp – och delar i privata chattar.

Plattformsbyte

Dagsfärska rapporten Svenskarna och internet 2023 visar att unga har sociala medier för att roa sig och umgås, medan äldre vill ta del av samhällsnyheter, få tips och ha en digital kontaktlista. För 75+ är den näst viktigaste funktionen att skriva grattis till bekanta på födelsedagen.

Pensionärsfavoriten Facebook är fortsatt nummer ett hos folk födda på 1900-talet, följt av Youtube och Instagram.

Men hos unga, födda på 2000-talet, är Youtube favoriten, därefter Snapchat och Tiktok.

Ayan Jamal tror att valet av plattform också gör att yngre hellre smyger i kulisserna:

– Facebook är inte lika interaktivt som populära sociala medier bland unga. Som Tiktok till exempel, om du postar något där riskerar du att det når väldigt många människor.

Säkerhetstänk

Enligt Svenskarna och internet 2023 oroar sig unga mer för konsekvenserna av att personlig data samlas in via sociala medier. Framförallt unga män är kränkta av det.

Unga är också negativa till att arbetsgivare googlar dem inför en eventuell anställning.

– Om någon läser något jag skrivit sarkastiskt är det inte säkert att det tolkas rätt. Tiderna förändras, sånt som är okej idag kanske inte är det om tio år, säger Ayan Jamal till SVT och spår en fortsatt återhållsamhet i sociala medier bland yngre.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.