Tv-serien Seinfeld fyller 30 år

Publicerad

En tv-serie som inte handlar om någonting alls. Det var idén som blev succéserien Seinfeld. Kulturjournalisten Parisa Amiri tror att storheten ligger i huvudpersonernas bristande moral.
– Det var första gången som fyra usla personer fick den här typen av utrymme, säger hon i SVT:s Morgonstudion.

”No hugs – no learning” – Inga kramar, ingen lärdom. Det var parollen för Larry David som tillsammans med komikern Jerry Seinfeld skapade succéserien Seinfeld.

– Det var första gången som fyra usla personer fick den här typen av utrymme, säger kulturjournalisten Parisa Amiri.

Anledningen till att Seinfeld hade premiär mitt i sommaren var för att ingen riktigt trodde på konceptet, men det blev nio säsonger och serien banade väg för en mer cynisk typ av komediserier.

Rollerna spelades av Jerry Seinfeld, Jason Alexander, Julia Louis-Dreyfus och Michael Richards.

Kulturnyheterna väljer fem favoritavsnitt:

The foundation, säsong 8:

Elaines chef J. Peterman åker till Burma och Elaine får ansvar för företaget som ger ut en modekatalog. Elaine förverkligar sin idé om en stadsanpassad sombrero.

The contest, säsong 4:

Jerry, Geroge, Elaine och Kramer tävlar om vem som under längst tid kan avhålla sig från att onanera.

The soup-nazi, säsong 7:

Ägaren till det bästa sopp-stället i stan har väldigt specifika regler för hur man ska beställa, annars är det ”NO SOUP FOR YOU”.

The puffy shirt, säsong 5:

Kramers nya flickvän pratar väldigt tyst. Jerry råkar lova att ha på sig hennes egendesignade piratskjorta på scen.

The bubble boy, säsong 4:

Jerry ska hälsa på en sjuk tonåring som bor i en platsbubbla som ska skydda honom från bakterier. George hamnar i bråk med bubbelpojken om ett tryckfel i brädspelet TP. Frågan lyder: ”Vilka invaderade Spanien på 700-talet?” (Svar: moperna)

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer