Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Unga redo sälja sin röst

Många unga är redo att sälja sin röst och tycker inte att demokrati är så viktigt. Det framgår av en studie, World Values Survey, bland 1.208 svenskar i början av året.

Demokrati värderas olika av den äldre och yngre generationen.

Var femte (21 procent) av 18-29-åringarna säger att de kan tänka sig att i riksdagsval rösta på den politiker som erbjuder pengar eller annan gåva. Totalt är andelen som är beredd att sälja sin röst sju procent. Bland de svarande som är över 40 år är bara 2,5 procent beredda att sälja sin röst.

Samtidigt kan 28 procent av 18-29-åringarna tänka sig att ge bort sin röst till ett annat parti, om en riksdagskandidat för partiet skulle ordna ett jobb till någon i personens närhet.

Unga efterfrågar stark ledare
Mer än var fjärde av 18-29-åringarna tycker att det vore bra om Sverige styrdes av en stark ledare som inte behöver bry sig om val, enligt studien som redovisas på DN Debatt. De unga som svarar så kommer från alla politiska partiers sympatisörer. Bland de äldre svarar 97 procent att det är mycket viktigt att leva i ett demokratiskt styrt land.

Forskningsledaren tycker att resultatet är alarmerande. ”Det här är ett hot mot demokratins grundvalar”, skriver statsvetaren Staffan I Lindberg.

Låg nyhetskonsumtion
Enligt forskarna kan en mekanisk syn på demokratin i skolan ligga bakom resultaten eller de unga brist på förtroende för politiker.

En annan möjlig förklaring är att unga konsumerar nyheter i lägre grad än äldre personer. De unga verkar till exempel inte ha tagit intryck av de ungas uppmärksammade kamp för demokrati och rösträtt i länder som Egypten, Libyen, Tunisien, Jemen och Syrien.

Thomas Larsson
thomas.larsson@svt.se
TT

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer