Läskunnigheten i världen rasar drastiskt.

UNESCO-rapport: Läskunnigheten sjönk i flera länder under pandemin

Uppdaterad
Publicerad

Läskunnigheten i länder som Brasilien, Sydafrika och Mexiko har sjunkit avsevärt under pandemin. Det visar en rapport från Unicef, Unesco och Världsbanken, som Sveriges radio var först med att rapportera om. 

– Stängningen av skolor under pandemin har ökat de socioekonomiska klyftorna med avseende på kunskap och inlärning. Sämre bemedlade barn har drabbats hårdare än sina klasskamrater, säger Ellinore Ahlgren som är konsult med utbildningsfrågor på Världsbanken, till SR.

Vidare säger rapporten att yngre barn har tappat mer än de äldre, att landsbygden är mer drabbad än storstäderna och att flickor drabbats i större utsträckning än pojkar.

Stor skolfrånvaro

Alison Tweed jobbar på den läsfrämjande organisationen Book aid. Organisationen ger böcker till barn och har öppnat bibliotek i bland annat Ghana och Uganda, där skolor på vissa håll fortfarande är stängda.

– Det vi ser är att flera barn inte har gått i skolan på över ett år eftersom skolorna inte öppnat upp, säger Tweed.

Att unga inte får den utbildning de behöver kommer ha ekonomiska konsekvenser. Det kan bland annat leda till att fler barn kommer behöva arbeta i stället för att gå i skolan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.