Erik Poppe. Foto: Anders Wiklund/TT

Utøya-regissören om att göra en 72 minuter lång tagning

Uppdaterad
Publicerad

I Norge har man redan glömt de ungdomar som drabbades av den högerextrema terroristen Anders Behring Breiviks terrordåd på ön Utøya för sju år sedan. Ja, det menar i alla fall regissören Erik Poppe, som nu är aktuell med den första spelfilmen om massakern på ön: Utøya 22 juli.

– Jag såg ett debattprogram med politiker på norsk tv. De diskuterade vad de skulle göra ”om den politiska terrorn kom till Norge”. Som om den inte redan drabbat oss. Som om vi redan har avskrivit Breivik som en galen man och inte som den politiske högerextremist han är, säger regissören Erik Poppe.

Rädslan för att offrens upplevelser redan fallit i glömska och för att fokus istället hamnat på terroristen, fick Erik Poppe att göra filmen Utøya 22 juli. Filmen som nu har svensk premiär har ingen trailer och inget rörligt material finns tillgängligt för media. Bara en stillbild och filmaffischen.

– Nej, jag bestämde tillsammans med offren och dess anhöriga att den här filmen skulle göras med så stor värdighet som möjligt. Från början till slut. Skulle det komma ut klipp från filmen skulle de överlevande och efterlevande tvingas se dessa bilder överallt. Det ville vi inte.

Tiden som en karaktär

Filmen tar sin början när ungdomarna, chockade över bombangreppet i Oslo, lugnar sina föräldrar om att de är i säkerhet på AUF-lägret på Utøya, långt ifrån attentatet i Oslo. Strax därefter byts lugnet och vardagslivet på ön ut mot skottlossning och panik. Publiken får följa 18-åriga Kaja i hennes kamp för att överleva – minut för minut.

Som grund till manus och gestaltning har regissör och skådespelare djupintervjuat 40 av ungdomarna som överlevde massakern. För filmen visar bara offrens perspektiv och i det är tiden central.

– I mina intervjuer med de överlevande återkom de ofta till de 72 minuter som angreppet pågick. Att det kändes som en evighet. För att kunna återge denna känsla var jag tvungen att ta med tiden som en karaktär. Det enda sättet var att filma allt i en enda tagning. Utan att klippa, säger Erik Poppe.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.