Underklädsmärket Victoria's secret lägger ned sin tv-sända show. Foto: TT

Klassiskt underklädesmärke lägger ned modevisning

Uppdaterad
Publicerad

Förra årets tittarsiffror för Victoria's secrets traditionsenliga modevisning var de lägsta någonsin. Modeshowen har även fått kritik för att vara sexistisk och antifeministisk. Nu går den över 20-åriga visningen i graven.

Under torsdagen bekräftade underklädesföretagets moderbolag L Brands att årets modevisning ställs in.

– Showen var en viktig del av företagets varumärke och en anmärkningsvärd bedrift när det kommer till marknadsföring. Nu funderar vi på hur vi kan förbättra märkets positionering och kommunicera det till våra kunder, säger finanschefen Stuart Burgdoerfer till CNN.

Kritik för att vara antifeministisk och sexistisk

Den första modevisningen ägde rum 1995. Varje år har modellerna som kallas änglar visat underkläder på catwalken framför tittare från över hela världen. På senare år har showen kritiserats av bland andra The Guardian och Cosmopolitan för att vara sexistisk och antifeministisk. Förra året fick showen de lägsta tittarsiffrorna någonsin.

Det konkurrerande underklädesmärket Third loves vd Heidi Zak skrev för ett år sedan ett uppmärksammat, öppet brev till Victoria's secret, där hon fördömde ”förnedrande kommentarer mot kvinnor” som ska ha sagts av högt uppsatta på företaget.

Brevet var ett svar på moderbolaget L Brands dåvarande marknadschef Ed Razeks uttalande om att transsexuella och kurviga modeller inte skulle kunna vara med i showen.

– Varför inte? För att showen är en fantasi, sa han i intervjun med tidningen Vogue.

Kopplingar till anklagad miljardär

Företaget har på sistone även tvingats hantera kopplingar mellan vd:n och grundaren Leslie Wexner och miljardären Jeffrey Epstein. Epstein tog livet av sig i augusti när han satt i häkte anklagad för övergrepp mot minderåriga.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.