Google köpte Youtube 2006 och de senaste årens rasande expansion vittnar om en oblyg vilja att bli synonymt med Internet.
Det framgår även när en av grundarna Chad Hurley målar upp det högt uppsatta framtidsmålet för Youtube.
– Två miljarder träffar är en hög siffra, men folk spenderar i snitt bara 15 minuter framför Youtube medan de sitter fem timmar framför tv:n, säger Hurley till BBC News.
Youtube har sedan start kämpat mot den andelen upphovsrättskyddade filmer och klipp som läggs upp på sajten men försöker nu rensa bort detta genom att bjuda in producenter, tv-kanaler och filmmakare till att samarbeta med dom.
Svårt att sälja annonser
Hittills har Youtube inte gått med vinst – framförallt då annonsförsäljningen går i klinch med sidans syfte; att användarna själva publicerar innehållet.
Annonsköpare har, enligt BBC, därför varit restriktiva med att köpa annonsplats då det kan uppstå situationer när deras annons hamnar bredvid ett videoklipp med stötande innehåll.
Sofia Benholm