Sad Boys-producenten Yung Gud rasar i sociala medier. Till höger rapparen Yung Lean. Foto: Skärmdump Twitter/TT

Yung Lean anklagar modejätten för stöld

Uppdaterad
Publicerad

Svenska rapparen Yung Lean och hans musikkollektiv Sad Boys anklagar klädkedjan Urban Outfitters för att ha snott deras stil. Nu ber klädjätten om ursäkt, och har tagit bort jackan från sin webbutik.

”Urban Outfitters och alla som har köpt den här fula jävla jackan kan dra åt helvete”. Carl-Mikael Berlander, mer känd under sitt producentalias Yung Gud, är upprörd.

Anledning är en ny jacka från klädkedjan Urban Outfitters, med texten ”Yoshi city nights 2002” och den ledsna smiley som Berlanders Sad Boys-kollektiv använder på sin egna klädkollektion.

”Yoshi city” är också en låt av Sad Boys frontfigur Yung Lean, som även släppte mixtapet ”Unknown death 2002” för några år sedan. Jackan använder sig också av kinesiska tecken, precis som på omslaget till ”Unkown death 2002”.

Rasar i sociala medier

Musikkollektivet menar nu att jackan är en modestöld, och rasar mot klädkedjan i sociala medier:

”Diskussionen om stora företag som stjäl från små indieskapare är för omfattande och deprimerande för att hålla här. Så låt oss sammanfatta: Yoshi city tillhör oss och våra fans, ni kan dra åt helvete, Urban Outfitters”, skriver Sad Boys på sin Facebook-sida.

I ett mejl till Kulturnyheterna beklagar Urban Outfitters händelsen, som de menar var ett misstag. Jackan var en del av klädkedjans vintagekollektion, där man gör om begagnade kläder, och har nu tagits bort.

”Urban Outfitters ber ödmjukt om ursäkt för händelsen. Vi tar intellektuell egendom på stort allvar, både vad gäller att skydda vår egna designers och i att visa respekt för andras upphovsrätt”, skriver företagets PR-avdelning.

Urban Outfitters har även tidigare anklagats för att stjäla andra modeskapares design.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer