Det är första gången sen 1961 som broschyren skickas ut. Syftet är att informera om hur människor kan förbereda sig för att kunna tillgodose grundläggande behov, i händelse av extremt väder, it-attacker eller militära konflikter.
– Som text är den ungefär vad man förväntar sig av en statlig myndighet. Det är väldigt svårt att ge ut en text som ska funka på hela Sveriges befolkning. Därför kan den verka gammeldags, det är ödesmättade ord att ”all information om att vi ska ge upp motståndet är falsk”, den kan kännas gammaldags på vissa sätt, men det är svårt att göra den på nåt annat sätt, säger Herman Geijer, författare med överlevnad som specialitet.
Geijer har skrivit böckerna Zombieöverlevnad: din guide till apokalypsen och tidigare i år Överlev katastrofen: tolv sätt att förbereda dig.
Sociala bitarna viktiga vid katastrof
Vad ser du för likheter mellan din bok och broschyren?
– Det jag tycker är bra med broschyren är att den också handlar om att man ska engagera sig och organisera sig, det är några av de viktigaste sätten att överleva en katastrof, att man har tränat på det, att man har ett socialt nätverk, att man är organiserad. De här sociala bitarna är jätteviktiga vid katastrofer.
Utskicket har uppmärksammats även utomlands, bland annat av brittiska The Guardian. Och Zombieförfattaren Herman Geijer tror att vi fascineras av domedagsretoriken.
– Vår tidsålder är väldigt fascinerad av apokalypsen och man vet inte riktigt vart världen är på väg. Jag tror man kan placera in den (broschyren) i det facket. Det finns en stor osäkerhet kring den internationella utvecklingen, kring klimatet, kring ekonomiska kollapser. Men själva broschyren varnar ju inte för zombier eller apokalypser av bibliska mått, säger Herman Geijer.