På sitt lanseringsevent berättade Apple hur stolta de är att Jennifer Aniston gör sin första tv-serie sedan ”Vänner” på deras streamingtjänst. Foto: Tony Avelar/AP/TT

Analys: ”Apples fokus ligger på annat än telefoner”

Publicerad
Analys ·

Visst pratas det Iphones och Ipads när Apples årliga lanseringsevent går av stapeln vid huvudkontoret i Cupertino i Kalifornien. Men fokus för Apple ligger alltmer någon annanstans.

Johanna Cervenka

Ekonomikommentator

När kunder köper färre Iphones och konkurrenter som Huawei, Samsung och Google dominerar tillväxtmarknader som Kina och Indien, då försöker hårdvarujätten Apple dels ta ut högre priser på sina Iphones, dels göra mer av annat.   

”Inte Iphone som lanserades först”

Det blev minst sagt tydligt att Apple fortsätter sin storsatsning på “tjänster”; musik, spel, nyheter och tv, när de inledde sitt årliga lanseringsevent i Cupertino i Kalifornien.

Det var inte en Ipad eller en Iphone som lanserades först, i stället berättade bolaget om sin nya prenumerationsbaserade speltjänst som snart sjösätts och sedan hur stolta de är att Jennifer Aniston gör sin första tv-serie sedan “Vänner” på streamingtjänsten AppleTv+. 

”Frågan är hur många tjänster tittarna vill ha”

För tv-tittarna innebär streamingtjänstkriget en uppsjö av tv-serier och streamingtjänster att välja mellan. För bolagen är det blodigt allvar och allt fler företag brottas nu om vår uppmärksamhet med både filmer och/eller pris som lockelse.

Frågan är hur många tjänster tittarna vill ha, och vad de ska få kosta. Och vilket bolag - Netflix eller deras utmanare – som kroknar först.   

Hur bra det går för Apple som bolag beror inte bara på en ny kamera med slow motion-selfies i nya Iphone 11 utan desto mer på hur det går i handelskriget mellan USA och Kina. Det finns få stora amerikanska bolag som är mer beroende av Kina än Apple.

Enligt en analys som nyhetsbyrån Reuters gjort tillverkas 92 procent av hårdvaran i Apples produkter i Kina. Applewatch och trådlösa hörlurar är redan belagda med 15 procent tull av USA och den 15:e december utökas det att gälla kassakon Iphones också.

”Har miljarderna att vänta ut handelskriget”

Prissättningen på Iphone 11 visar att USA:s rikaste bolag just nu väljer att se det som en merkostnad som bolaget får tugga i sig och inget som skickas vidare till konsumenterna. Till skillnad från många andra mindre, mer sårbara teknikbolag i USA som också har en stor del av sin produktion i Kina har Apple miljarderna att vänta ut handelskriget. 

Klart är efter dagens tillställning att visst spelar Iphones fortfarande roll, de står fortfarande för nära hälften av Apples cirka 250 miljarder dollar i omsättning. Men de blir alltmer ett verktyg till något annat för Apple – ett snyggt förpackat lojalitetsprogram som Apple-kunder bär med sig för vidare köp av upplevelser.    

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.