Alex Singer och hans fru delar boende och således hemförsäkring. Men när ett brev från Folksam trillade ner i brevlådan, blev de förbryllade över innehållet.
– Vi förstod inte hur det hade gått till och blev väldigt förvirrade eftersom vi alltid betalar våra räkningar i tid och redan har en hemförsäkring, men inte hos Folksam, säger han.
Fick påminnelse
Brevet innehöll en fakturapåminnelse för hemförsäkring och uppgift om att försäkringen inte var betald. I brevet stod det tydligt att det handlade om en påminnelse om att tidigare faktura inte hade betalats. Men paret Singer är inte kunder hos Folksam och kontaktade bolaget samma dag.
– Vi fick höra att det är ett erbjudande och att vi inte behöver betala. Men så uppfattade inte vi fakturan, utan snarare att vi hade missat att betala och att de behövde betalningen omgående. Att få en påminnelse på ett erbjudande, känns väldigt märkligt, säger han.
Brevet innehöll en avi och formulering om att premien måste betalas för att försäkringen ska fortsätta att gälla, trots att de i själva verket aldrig tecknat någon hemförsäkring hos Folksam.
– Det såg verkligen ut som ett betalningskrav och vilken faktura som helst. Det är ju konstigt att de formulerar det som att den slutar gälla, eftersom att vi inte ens har några försäkringar hos dem, säger Alex Singer.
Anmälan till Konsumentverket
Alex Singer anmälde händelsen till Konsumentverket som utrett ärendet efter att flera privatpersoner anmält att de tagit emot liknande fakturor och känner sig lurade. Nu har Konsumentverket riktat kritik mot Folksam.
Myndigheten bedömer marknadsföringen som otydlig, vilseledande och saknar väsentlig information eftersom erbjudanden är utformat som en faktura och påminnelse som kan uppfattas som bindande.
– När jag insåg att det här är marknadsföring, så blev jag ganska upprörd, eftersom jag upplevde att de verkligen försöker lura en, säger han.