I går berättade SVT att storbanken Nordea skickat felaktiga uppgifter om kunders pensionsutbetalningar till Skatteverket.
Nu visar det sig att Nordea inte är ensamma. Även Skandiabanken har skickat in dubbla uppgifter om de så kallade IPS-pengarna – utbetalningar från individuellt pensionssparande.
Banken uppger att ungefär 3 000 kunder påverkas, och kommunikationschefen Mojtaba Ghodsi skriver i en kommentar att man beklagar det inträffade.
Rättat för app-deklaranter
Precis som hos Nordea sägs förklaringen vara ett tekniskt fel. ”En ny inrapportering introducerats av Skatteverket för IPS utbetalning. Ett systemfel har gjort att inrapportering i år skedde både enligt det gamla och det nya inrapporteringssättet, vilket varit felaktigt.”
Banken säger sig ha koll på vilka kunder som drabbats, och ska ha skickat in rättelser till Skatteverket. Felet kommer därmed att vara korrigerat för den som väljer att deklarera via Skatteverkets app. Men för den som deklarerar på papper krävs att man själv korrigerar felaktigheterna.
Uppmanar till kontroll av IPS-utbetalningar
Skatteverkets presstjänst uppger för SVT att det bara är från Nordea och Skandiabanken som man fått larm om om upptäckta felaktigheter kopplade till det nya inrapporteringssystemet, men att det finns en risk att fel kunnat uppstå också på andra håll. Man uppmanar därför alla som tagit emot IPS-utbetalningar att kontrollera summorna extra noga i årets deklaration, i synnerhet om man tänker deklarera på papper.