Uber ska betraktas som ett transportföretag, inte en digital tjänst, slår EU-domstolen i Luxemburg fast.
Beslutet är ett bakslag för Uber som hävdat att de tillhandahåller en förmedlingstjänst, men domstolen håller inte med.
”Det som händer i denna situation är nämligen att den som tillhandahåller förmedlingstjänsten på samma gång skapar ett utbud av lokaltrafiktjänster, som denne framför allt tillgängliggör med hjälp av it-verktyg”, skriver domstolen.
Beslutet tvingar nu Uber till snabba förändringar. Transportföretag har till skillnad från digitala förmedlingstjänster andra skyldigheter när det gäller licenser, säkerhetsföreskrifter och arbetsgivaransvar.
Men i en skriftlig kommentar skriver företaget att domstolsbeslutet inte kommer innebära några förändringar eftersom man ”redan följer lagstiftningen för transportföretag i de flesta EU-länderna”.
Kan få följder för andra
Domstolens beslut kommer efter protester från taxiförare i en rad länder, som har ansett att Uber konkurerat ut dem eftersom de kunnat förhålla sig till andra riktlinjer i sitt arbete.
I London förlorade Uber sin licens för ett par månader sedan och företaget har pausat sina tjänster i Norge och i Finland i väntan på ny lagstiftning, uppger Reuters.
Den enklaste versionen av Uber, med olicensierade förare, frodas numera bara i Polen, Tjeckien, Slovakien och Rumänien, men även där är förändringar på gång.
Dagens besked kan få utfall för andra digitala tjänsteföretag. Resegiganten Expedia kan i framtiden tvingas till transportörsansvar och Airbnb till att följa alla de regler som hotell omfattas av.
Konservativa EU-parlamentariker har varnat för att det skulle kunna innbära slutet för den digitala delningsekonomin.