Enligt ett utredningsbetänkande som i dag lämnades till regeringen föreslås att detta ska införas för personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar av fordonsår 2018 eller senare.
”Bonus-malus-systemet kan därmed komplettera de mer generellt verkande drivmedelsskatterna och bidra till att minska transportsektorns oljeberoende och klimatpåverkan”, skriver finansdepartementet i ett pressmeddelande.
Påtaglig höjning av fordonsskatt
Om det nya systemet blir verklighet kommer fordonsskatten att höjas påtagligt för bensinslukande bilar. Merkostnader på över 15.000 kronor per år kan bli verklighet för den som väljer en bil med höga koldioxidutsläpp efter 2018.
– Visst är det så. Det rör sig om ganska höga kostnader. Men tanken med systemet är ju att få människor att köpa miljövänligare bilar, säger utredaren Petter Classon.
Han påpekar dock att stora höjningar bara gäller för bilar med riktigt stora utsläpp. För de flesta blir höjningarna mer måttliga – i genomsnitt kommer fordonsskatten för nya bensindrivna personbilar att öka från 800 kronor till 3.050 kronor per år under de tre första åren, därefter sänks skatten påtagligt.
– Enligt ekonomerna blir effekterna större om kostnaden är högre i början. Människor tänker ganska kortsiktigt, säger Classon.
Supermiljöbonus för ”grönare” bilar
Samtidigt föreslår utredarna att personer som köper bilar med noll utsläpp av koldioxid ska få en supermiljöbonus på upp till 60.000 kronor. Släpper bilen ut max 35 gram koldioxid per kilometer kan bilägaren få upp till 45.000 kronor, ett belopp som trappas ned till 35.000 om bilen släpper ut över 35, men max 50, gram koldioxid per kilometer.
Målet med förslaget är att öka andelen miljöanpassade fordon med lägre koldioxidutsläpp.