Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hon hittade till börsen via sociala medier Foto: SVT

Hon hittade till börsen via sociala medier

Publicerad

Allt fler använder Instagram och Facebook som en inkörsport till börsen och aktiehandel.
– Det kändes närmare mig, inte så mycket ”män i kostym”, säger Kristin Björklund.

Kristin Björklund köpte sin första aktie i juni i år, efter ett tips från en känd aktieprofil i sociala medier.

Hon är en av många svenskar som hittat till aktiemarknaden genom sociala medier, där det publiceras allt från spartips till köprekommendationer för specifika aktier.

– På Instagram är det inte så mycket köttig information utan väldigt visuellt, vilket passar mig väldigt bra, säger Kristin Björklund.

En dörröppnare till börsen

Hon menar att sociala medier fungerade som en dörröppnare till börsen, men idag hämtar hon sin information även från ekonomitidningar och aktie-poddar, och har också gått en kurs i aktiesparande.

Genom en Facebook-grupp för tjejer som aktiesparar har hon även fått flera nya vänner som hon brukar träffa och prata aktiesparande med.

Finns risk att bli lurad

Att sociala medier har blivit en viktig plattform för många yngre i aktievärlden är tydligt, menar Henrik Johansson som är vd på föreningen Unga Aktiesparare.

Tipsen, som tidigare har funnits på Twitter och i Facebookgrupper, har nu även flyttat in på sociala medier som Instagram och TikTok.

– Det är ju bra att det blir väldigt lättillgängligt, men det finns ju såklart risker också om man själv inte är så påläst och inte riktigt vet vad man håller på med.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer